"Fairtrade is meer dan een banaan of koffie"
nieuwsTijdens de Week van de Fair Trade van 5 tot 15 oktober voert Max Havelaar campagne met de slogan ‘Switch naar fairtrade. Fairtrade is meer dan een banaan of koffie’. Het totaalgamma op de Belgische markt telt intussen meer dan 1.300 producten. De voorbije jaren hebben een half miljoen mensen de stap naar fairtrade gezet zodat bijna twee miljoen Belgen eerlijke producten kopen, zo blijkt uit recent GfK-onderzoek.
Tussen juni 2010 en juni 2011 kocht 41 procent van de Belgisch gezinnen minstens één fairtradeproduct, terwijl dat drie jaar geleden maar 25 procent van de gezinnen was. Bijna twee miljoen (1.916.236) Belgische gezinnen kopen eerlijke producten. Het overgrote deel van de nieuwe fairtradeconsumenten zijn ‘bananen- en suikereters’ (80%). “Fairtrade is nochtans meer dan een banaan of koffie alleen”, benadrukt Sandra Galbusera van Max Havelaar Belgium. Zij hoopt dat deze gezinnen via een fairtradebanaan ook andere producten ontdekken.
Achter elk product schuilt volgens haar een verhaal: het veldwerk en het dagelijkse leven van 1,5 miljoen boeren in het Zuiden. Fairtrade garandeert meer voedselzekerheid. De gegarandeerde minimumprijs en de fairtradepremie maken het mogelijk dat producenten exporteurs worden, extra meerwaarde creëren met een groter aandeel in de productketen. “Switchen betekent dus dat je als consument de macht in handen neemt om het bestaan van anderhalf miljoen fairtradeproducenten in het Zuiden te verbeteren”, motiveert Max Havelaar.
Elke Belgische fairtrade-actor zet tijdens de Week van de Fair Trade zijn schouders onder deze boodschap en roept op tot actie op zijn eigen manier. De Week van de Fair Trade is een initiatief van het Trade for Development Centre, in opdracht van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap en in nauwe samenwerking met de belangrijkste spelers op de Belgische Fair Trademarkt: Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du monde, Belgian Fair Trade Federation en Max Havelaar België.
Naar aanleiding van de Week van de Fair Trade vraagt het Algemeen Boerensyndicaat dat de waarden die het Belgisch Ontwikkelingsagentschap toepast in Afrika, Azië en Zuid-Amerika ook in België toegepast zouden worden. “Wanneer komt de Belgische overheid tussen om haar eigen boeren te steunen in hun strijd voor een eerlijke prijs want een faire houding tussen de actoren in de keten en een faire prijs is een must voor onze boeren en tuinders”, klinkt het.
Meer info: Week van de Fair Trade