Colruyt blijft goedkoopste supermarkt
nieuwsIn totaal noteerde de enquêteurs van Test-Aankoop tussen 15 en 26 januari 2007 enkele tienduizenden prijzen in zo'n 600 Belgische supermarkten. Zoals in voorgaande supermarktenquêtes, registreerde Test-Aankoop de prijzen voor drie verscheidene productpakketten: merkproducten, goedkope producten en distributie- of huismerken. In de merkproducten herovert Makro zijn eerste plaats en onttroont het Colruyt, dat twee procent duurder is.
Het duo heeft een flinke voorsprong op hun dichtste achtervolgers Carrefour en Intermarché, die 11 procent duurder zijn. Volgens Test-Aankoop heeft Makro wel de nodige beperkingen. Het heeft weinig winkels, je hebt een klantenkaart nodig en de verkoop gebeurt in grote hoeveelheden. Colruyt en Makro bezetten ook samen de top 100 van de individuele warenhuizen. In het klassement van individuele winkels telt Test-Aankoop immers 90 vestigingen van Colruyt en 6 verkooppunten van Makro. Ze worden gevolgd door de winkels van Carrefour (10 tot 12 procent duurder). Daarna komen Intermarché en Cora. Het verschil tussen de goedkoopste en de duurste is gemiddeld 27 procent.
Test-Aankoop houdt er ook aan om "bepaalde beweringen van Delhaize te ontkrachten. Het verschil met Colruyt bedraagt 12 procent, en niet 5 procent zoals recent werd aangekondigd. Dit grote verschil tussen de beweringen van Delhaize en de resultaten van Test-Aankoop ligt in het feit dat Delhaize geen rekening houdt met de beroemde "rode prijs" van Colruyt. Bij het pakket goedkopere producten is Colruyt veruit de goedkoopste. De prijzen van Carrefour liggen gemiddeld 5% hoger, dan volgen Super GB (9 procent), Super GB Partner (10 procent). Lidl (19 procent), Aldi (21 procent) en Cora (22 procent). Alle andere ketens zijn meer dan 31 procent duurder.
In het pakket eigen merken is een vergelijking moeilijker. Niet alle ketens bieden zo'n gamma aan. Zo zitten Aldi, Colruyt, Lidl en Intermarché niet in de ranking. Carrefour staat aan de leiding en laat de andere ketens ver achter zich. Cora is immers tweede (18 procent duurder) en Champion neemt de derde plaats (20 procent). Het verschil tussen de goedkoopste (Carrefour) en de duurste (Smatch) is 48 procent.(KS)