nieuws
Belgische kaasconsumptie bleef voorbije jaar stabiel
nieuwsHet gezinspanel van het marktonderzoeksbureau GfK geeft aan dat de Belg in 2003 gemiddeld 16,2 kg kaas kocht voor zijn huishoudelijk verbruik. Hij spendeerde in totaal 107 euro aan kaas. Dit is een stijging met 1 pct in volume en een daling met 1 pct in waarde in vergelijking met 2002. Sinds 1999 steeg de kaasconsumptie met 7pct in volume en met 12 pct in bestedingen.
28 mei 2004
Het gezinspanel van het marktonderzoeksbureau GfK geeft aan dat de Belg in 2003 gemiddeld 16,2 kg kaas (inclusief verse witte kaas) kocht voor zijn huishoudelijk verbruik. Hij spendeerde in totaal 107 euro aan kaas. Dit is een stijging met 1% in volume en een daling met 1 pct in waarde in vergelijking met 2002. Sinds 1999 steeg de kaasconsumptie met 7pct in volume en met 12 pct in bestedingen.
Hoewel er een licht dalende trend in het verbruik van harde kaas zit, blijft het toch het belangrijkste kaastype met 37pct van het gekochte kaasvolume. De sterkste groeier in de periode 1999 tot 2003 is de verse witte kaas die haar marktaandeel in deze periode zag groeien van 26 pct naar 32 pct.
Binnen het segment van de harde kazen hebben de Belgische kazen een volume-aandeel van 20 pct, binnen het segment van de halfharde kazen vertegenwoordigen ze zelfs 43 pct. Maar liefst 81 pct van de Belgische gezinnen kocht in 2003 minstens 1 keer een Belgische harde kaas, voor de Belgische halfharde kazen was dit 54 pct.
Meer informatie: Evolutie kaasconsumptie