"België wordt stilaan een probleem voor Delhaize"
nieuwsHet slappe kwartaalrapport van Delhaize had diverse oorzaken. Eerst en vooral hebben de harddiscounters als Aldi en Lidl met promoties de prijsdruk opgevoerd en de concurrentie verscherpt. Daardoor zag Delhaize het marktaandeel licht afkalven in het derde kwartaal. Daarnaast had de supermarktketen af te rekenen met de naweeën van een slechte zomer. Het verhoopte barbecue-weer was ver te zoeken en dat zorgde voor een flinke daling van de verkoop van vlees en dranken.
Ook de tijdelijke sluiting van enkele Cash Fresh-winkels, die omgevormd worden in Delhaize-supermarkten, had een negatief effect op de resultaten. Een en ander had tot gevolg dat Delhaize België zijn omzet met 2,4 procent zag dalen tot 1,04 miljard euro, terwijl de winstmarges een akelige duik maakten tot 2,3 procent. De bedrijfswinst zakte daardoor tot 23,4 miljoen euro (-22,7 %).
"België wordt stilaan een probleem voor Delhaize", zo meent Petercam-analist Fernand de Boer. "In het verleden kon Delhaize met zijn Amerikaanse operaties de magere gang van zaken in België compenseren, maar dat lijkt niet langer het geval te zijn". Toch wist Delhaize in de VS - waar de keten bijna 72 procent van zijn omzet realiseert - goed te presteren. De omzet steeg met 4,6 procent, de sterkste prestatie voor de VS in zeven jaar tijd. Dankzij die sterke prestatie verwacht Delhaize-topman Pierre-Olivier Beckers nu dat de omzetgroei in de VS zal uitkomen op 3,5 à 4 procent, waar hij eerder op 2,5 à 3,5 procent mikte.
Maar beleggers hadden donderdag geen oren naar die positieve noot. "De koersreactie is overdreven", meent Stijn Elebaut, analist bij SG Private Banking. "Want België maakt tenslotte niet de hoofdmoot van de omzet en winst van Delhaize uit". Toch heeft hij begrip voor de markt. "Want de aanhoudende verzwakking van de dollar weegt natuurlijk ook op de winst- en omzetgroei van Delhaize. En die onzekerheid wordt, samen met de zwakke resultaten, afgestraft, zeker in een negatiefbeursklimaat".(KS)