Belg at vorig jaar opnieuw meer verse groenten en fruit
nieuwsVorig jaar kocht de gemiddelde Belg opnieuw meer verse groenten en fruit, na een consumptiedaling in 2009. De consumptie steeg ondanks hogere prijzen. Groenten kostten vorig jaar 8,6 procent meer dan in 2009, maar de Belg kocht er 1,5 procent meer van. De prijs van fruit steeg met 1,5 procent, het verbruik met 2,3 procent. De supermarkt blijft het belangrijkste distributiekanaal.
In 2009 gingen Belgische gezinnen als gevolg van de economische crisis en de stijgende werkloosheid minder vaak naar de winkel. Een jaar later bleef het aantal winkelbezoeken stabiel, maar steeg het aankoopvolume per beurt (+ 1,9 %). Dat blijkt uit gegevens van het GfK PanelServices Benelux, dat het aankoopgedrag van Belgen opvolgt in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).
Meer specifiek keek VLAM naar de consumptie van verse groenten en fruit, die in 2010 met bijna 2 procent steeg ten opzichte van het jaar voordien. De gemiddelde Belg kocht 1,5 procent meer groenten, ondanks een prijsstijging van 8,6 procent. De consumptie van fruit steeg zelfs met 2,3 procent, terwijl fruit 1,5 procent duurder werd. In totaal gaf de gemiddelde Belg vorig jaar bijna 165 euro uit aan vers fruit en 136 euro aan verse groenten.
Wat groenten betreft, blijven tomaat en wortelen het populairst. De gemiddelde Belg kocht van beide groenten in 2010 ongeveer 10 kilogram. Enkele andere ‘top 10’-groenten (sla, prei, champignons, paprika en pepers en bloemkool) kenden een lichte winst en circuleren tussen 4 en 2 kilogram consumptie per jaar. Radijsjes (+ 39 %), bonen (+ 38 %), savooikool (+ 24 %), raapjes (+ 19 %), andijvie (+ 19 %) en venkel (+ 18 %) staan niet in de top-10, maar wonnen vorig jaar sterk aan populariteit.
In de fruitrayon blijft de appel met 16,2 kilogram in 2010 de meest geliefde vrucht. Toch daalde het marktaandeel licht naar 20,5 procent. Sinaasappelen en bananen volgen met respectievelijk 14,7 en 12,6 kilogram, een stijging van respectievelijk 7 en 8 procent ten opzicht van 2009. Ook peren kenden een goed jaar, met een stijging van 4 procent tot ruim 5 kilogram.
Bij de appelen blijft Jonagold de belangrijkste variëteit (48,5 % marktaandeel), hoewel de soort terrein verliest aan nieuwere variëteiten zoals Kanzi, Pink Lady en Belgica en aan opvolger Granny Smith. Wat peren betreft, bestaat twee derde van het assortiment uit Conférence. Doyenné du Comice beslaat ondertussen 20 procent van de markt en groeide vorig jaar sterk (+ 23 %).
Supermarkten blijven het belangrijkste distributiekanaal voor verse groenten en fruit. Ruim 82 procent van het aankoopvolume verloopt via de supermarktketens (48,5 %), hard discount (21 %) en buurtsupermarkten (12,7 %).