Antwerpen maakt werk van hoeve- en streekproducten

Het Antwerpse provinciebestuur heeft woensdag een nieuwe beleidsnota rond hoeve- en streekproducten voorgesteld. De landbouwsector moet verbreden om mee te blijven spelen op de huidige economische markt, luidt het. Van de 229 door VLAM erkende verkooppunten voor hoeveproducten zijn er momenteel slechts 27 gelegen in de provincie Antwerpen.
21 oktober 2009  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:51
Lees meer over:

Het Antwerpse provinciebestuur heeft woensdag een nieuwe beleidsnota rond hoeve- en streekproducten voorgesteld. De landbouwsector moet verbreden om mee te blijven spelen op de huidige economische markt, luidt het. Van de 229 door VLAM erkende verkooppunten voor hoeveproducten zijn er momenteel slechts 27 gelegen in de provincie Antwerpen.

In de nieuwe beleidsnota worden 'streekvermarkting' en 'regional branding' als prioriteiten naar voren geschoven. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor het provinciaal platform voor hoeve- en streekproducten. Dat was reeds operationeel in het kader van een plattelandsproject, maar het krijgt nu een permanent karakter. "Het is in de eerste plaats een netwerk van hoeve- en streekproducenten en van een aantal ondersteunende organisaties", preciseert Tinne Van Looy van de provinciale dienst Landbouw- en Plattelandsbeleid.

Het platform inventariseert de hoeve- en streekproducten, en hun verkooppunten. Daarnaast fungeert het als infoloket voor producenten. Tot het takenpakket behoren verder ook vorming, beleidsondersteuning en een analyse van de bestaande afzetkanalen. Dat moet uitmonden in innovatieve distributieconcepten die via pilootprojecten kunnen uitgetest worden, zo staat te lezen in de kersverse beleidsnota.

Daarin worden in totaal overigens tien actiepunten opgesomd. Zo wil het provinciebestuur de producenten motiveren om hun productieruimtes open te zetten voor het publiek. Evenementen zoals Prominant en de Bollekensfeesten worden erkend als belangrijke netwerk- en promotiemomenten voor de producenten, en dus wil de provincie die blijven ondersteunen.

Er moet ook werk gemaakt worden van promotiecampagnes voor de hoeve- en streekproducten. Leidraad hiervoor worden de diverse toeristische regio's in de provincie, met name de Antwerpse Kempen, het Scheldeland, Antwerpen en Mechelen. Het provinciebestuur gaat ook zelf zoveel mogelijk hoeve- en streekproducten serveren bij evenementen en recepties. De gemeenten zullen aangemoedigd worden om dat goede voorbeeld te volgen.

In de beleidsnota staat tot slot ook te lezen dat hoeveproducenten zullen gestimuleerd worden om een producentenorganisatie op te richten. Die kan een belangrijke rol spelen met het oog op het bekomen van Europese erkenningen van Antwerpse streekproducten, luidt het. Aan het beleidsdocument werd niet meteen een prijskaartje gekoppeld. De diverse acties zullen elk afzonderlijk uitgewerkt worden, waarbij men telkens naar de nodige projectmiddelen zal zoeken.

Meer informatie: Streekgebonden producten in de provincie Antwerpen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek