header.home link

FAVV-onderzoek bevestigt trend: Lokale producten in trek sinds corona

19 januari 2022

Bijna 1 op 4 consumenten eet meer lokale producten sinds de coronapandemie. Dat blijkt uit een enquête van het Voedselagentschap (FAVV) onder 629 consumenten. Ook bevestigt het onderzoek een eerdere constatering dat de korte keten sinds de pandemie in de lift zit als verkoopkanaal. De gezondheidscrisis doet mensen bewuster omgaan met hun voedsel.

FAVV_1op 4

In 2020 stelde het FAVV al vast dat consumenten zich voor hun aankopen steeds meer wenden tot de korte keten. Deze trend zette vorig jaar door. Uit een onderzoek van het Voedselagentschap, waarbij 629 consumenten over heel België bevraagd werden naar hun consumptiegewoonten, blijkt dat bijna één op vier consumenten (23,6% van de respondenten) sinds de covid-19-crisis meer lokale en/of seizoensgebonden producten eet.

Een vijfde van de consumenten gaat dan weer meer winkelen in buurtwinkels, zoals kruideniers, bakkers en slagerijen. In lijn daarmee is de verminderde populariteit van super- of hypermarkten: 14,2% van de respondenten geeft aan dat ze minder vaak dan vroeger levensmiddelen aankopen bij deze verkoopkanalen.

Naast een verschuiving naar de korte keten blijkt ook dat meer consumenten bewuster omgaan met de voeding die op hun bord terechtkomt. 19,1% van de respondenten geeft aan dat ze sinds de coronapandemie meer aandacht besteden aan de oorsprong en samenstelling van de levensmiddelen. Daarnaast tracht 20,9% sinds de covid19-crisis gezonder te eten, kiest men vaker voor verse producten en/of bio-producten.

FAVV_lokaal_statistiek

Traceerbaarheid belangrijk voor bewuste consument

Deze cijfers laten volgens FAVV zien hoe belangrijk etikettering van levensmiddelen en traceerbaarheid doorheen de voedselketen zijn. “Dat zijn twee onmisbare elementen om onze voeding en onze gezondheid te beschermen.” Het Voedselagentschap voert hier dan ook nauwgezet controles op uit. In 2020 werden zo’n 10.000 controles gedaan op etikettering, waarbij 86,1 procent conform bleek. Voor de traceerbaarheid werden meer dan 24.000 controles uitgevoerd, 87,8 procent van die controles waren geslaagd.

FAVV_controles_statistiek

Etikettering en andere voedselveiligheidsregels zijn voor de korte keten niet altijd evident. FAVV verzorgt daarom gratis opleidingen voor kleine voedingsbedrijven. Jaarlijks nemen zo’n 8.000 professionelen - landbouwers, imkers, restaurantuitbaters, voedselbanken, of andere B2C-bedrijven - deel aan zo’n opleiding. “Zo helpen we hen om hun lokale producten, zoals chocolade, artisanaal gebrouwen bier en honing, op een voedselveilige manier in de handel te brengen”, klinkt het bij FAVV.

Het agentschap heeft de rondvraag ook aangegrepen om een inzicht te krijgen in hoe consumenten naar het FAVV kijken. Eén van de conclusies is dat 9 op 10 consumenten het Voedselagentschap zien als een noodzakelijk orgaan dat hen beschermt. Gemiddeld geven de respondenten de organisatie een score van 7,4 op 10, wat een stijging van 0,5 punten is sinds de laatste meting van 2019.

Herman Diricks, gedelegeerd bestuurder van het FAVV, ziet hierin een bevestiging dat burgers bewuster omgaan met hun gezondheid en voeding. “Deze positieve resultaten zullen niet alleen het gevolg zijn van het beleid van het FAVV, maar ook van een groter bewustzijn bij de burger over zijn gezondheid en de rol die voeding hierin speelt”. FAVV-controleurs voeren elke dag ongeveer 500 controles uit bij bedrijven en op levensmiddelen. Elk jaar worden ongeveer 70.000 monsters genomen, waarvan 96 tot 98 procent voldoet aan de wetgeving.

Uitgelicht
Het federaal Voedselagentschap (FAVV) heeft een memorandum afgesloten met de dierenartsen en de betrokken sectoren, om de inspectie te hervormen en de opdrachthouders te herwa...
24 december 2021 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek