nieuws

Zuivelconcern Parmalat slankt af in Italië

nieuws
Parmalat heeft 321 medewerkers in Italië op wachtgeld gezet. De wachtgeldregeling duurt in eerste instantie twee jaar, maar draait in de regel uit op ontslag. Volgens topman Enrico Bondi, die het failliete concern vorig jaar naar een doorstart en een hernieuwde beursgang leidde, is dat noodzakelijk om concurrerend te blijven in een steeds moeilijker wordende markt. Bondi heeft in de afgelopen maanden al een reeks bakkersbedrijven afgestoten om zich volledig op zuivel te concentreren.
14 februari 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:56
Parmalat heeft 321 medewerkers in Italië op wachtgeld gezet. De wachtgeldregeling duurt in eerste instantie twee jaar, maar draait in de regel uit op ontslag. Volgens topman Enrico Bondi, die het failliete concern vorig jaar naar een doorstart en een hernieuwde beursgang leidde, is dat noodzakelijk om concurrerend te blijven in een steeds moeilijker wordende markt. Bondi heeft in de afgelopen maanden al een reeks bakkersbedrijven afgestoten om zich volledig op zuivel te concentreren.

De resultaten van het eerste semester van 2005, toen Bondi nog als regeringscommissaris bezig was met de reddingsoperatie, waren al positief: 142 miljoen euro brutowinst op een omzet van 1,8 miljard. Maar onder invloed van de stagnerende consumptie en de zware druk die de supermarkten op de prijzen uitoefenen, moet ook Parmalat zich aanpassen.

Dit heeft al geleid tot het afstoten van medewerkers, terwijl ook een reeks kleinere productiebedrijven bedreigd worden met sluiting. Dat is mede mogelijk omdat de versheidstermijn dankzij een nieuw procédé van microfiltratie officieel is verlengd van vier dagen naar twee weken. Parmalat heeft daarom 20 miljoen euro uitgetrokken voor een campagne waarin vooral dit type melk, onder de naam Fresco Blù, aan de markt gebracht moet worden. Ook wil Parmalat de in Italië nog weinig ontwikkelde yoghurtmarkt uitbreiden.

Verdere besparingen moeten voortvloeien uit het maken van een gemeenschappelijk distributienet voor de verschillende dochterondernemingen. Onder de vorige bedrijfsleiding zijn die veelal lukraak aangekocht, zonder integratie met de andere onderdelen van het concern.

Bron: Agrarisch Dagblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek