Zuivelconcern Parmalat slankt af in Italië
nieuwsDe resultaten van het eerste semester van 2005, toen Bondi nog als regeringscommissaris bezig was met de reddingsoperatie, waren al positief: 142 miljoen euro brutowinst op een omzet van 1,8 miljard. Maar onder invloed van de stagnerende consumptie en de zware druk die de supermarkten op de prijzen uitoefenen, moet ook Parmalat zich aanpassen.
Dit heeft al geleid tot het afstoten van medewerkers, terwijl ook een reeks kleinere productiebedrijven bedreigd worden met sluiting. Dat is mede mogelijk omdat de versheidstermijn dankzij een nieuw procédé van microfiltratie officieel is verlengd van vier dagen naar twee weken. Parmalat heeft daarom 20 miljoen euro uitgetrokken voor een campagne waarin vooral dit type melk, onder de naam Fresco Blù, aan de markt gebracht moet worden. Ook wil Parmalat de in Italië nog weinig ontwikkelde yoghurtmarkt uitbreiden.
Verdere besparingen moeten voortvloeien uit het maken van een gemeenschappelijk distributienet voor de verschillende dochterondernemingen. Onder de vorige bedrijfsleiding zijn die veelal lukraak aangekocht, zonder integratie met de andere onderdelen van het concern.
Bron: Agrarisch Dagblad