Vrouwen in de landbouw krijgen eigen digitaal magazine

Op de Internationale Vrouwendag heeft de Belgische digitale uitgeverij AKA Media een nieuw magazine gelanceerd voor vrouwen die actief zijn in de brede landbouwsector. “Met ‘Women in Ag’ willen we vrouwen in de landbouw en in aanverwante sectoren hun verhaal laten brengen. Bovendien beperken we ons niet tot de landsgrenzen. In ons eerste nummer komen ook agrarisch onderneemsters uit Noord-Amerika, Frankrijk en Nederland aan het woord”, vertelt Kim Schoukens, hoofdredactrice van het digitaal magazine.

8 maart 2021  – Laatste update 8 maart 2021 16:16
Lees meer over:
women in Ag

Opvallend is dat Schoukens tot over een aantal jaar niets van landbouw kende.  “Ik groeide op in de stad, maar sinds een jaar of acht woon ik op het platteland. De passie voor de landbouwsector ontstond daar”, vertelt ze. De eerste keer dat ze op een vroege lenteochtend de geur van mest rook, wist ze niet wat er gebeurde, maar samen met de seizoenen voelde ze ook haar interesse in en kennis over de landbouw groeien. “Door geregeld ook een boerderij in de buurt te bezoeken, leerde ik elke keer bij”, zegt ze.

women in Ag Kim Schoukens

De échte passie voor de sector werd haar bijgebracht door een boerin uit de buurt. “Ik stond een aantal keer samen met haar in de melkput en ik was echt onder de indruk over hoe zij omging met haar koeien en met het boerenleven”, vertelt Kim Schoukens. “Het is dankzij haar dat ik begon te beseffen hoe belangrijk de vrouwen in de landbouw zijn. En misschien is het ook daar dat het idee voor een magazine over vrouwen in de landbouw voor het eerst ontstond.”

Op 8 maart, Internationale vrouwendag, heeft Schoukens haar online magazine gelanceerd. “Deze datum leek me meer dan gepast om de allereerste editie van ‘Women in Ag’ uit te brengen. Op die manier wil ik hulde brengen aan de sterke, hardwerkende en ongelofelijk getalenteerde vrouwen in de landbouwsector door hun verhalen te vertellen”, klinkt het. In het magazine, dat vier keer per jaar verschijnt, zullen niet alleen boerinnen, veehoudsters of fruitteelsters aan bod komen. “Ook vrouwen in aanverwante sectoren kunnen hun verhaal in het blad kwijt”, aldus Schoukens.

Dat de titel Engelstalig is, is ook niet toevallig gekozen. ‘Women in Ag’ (Ag is een veelgebruikte afkorting van agriculture, nvdr) beperkt zich immers niet tot de landsgrenzen. Ook vrouwen uit andere landen en continenten komen aan bod. Bovendien is het magazine ook beschikbaar in het Engels.

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek