Voedselagentschap krijgt dubbel zoveel klachten in 2009
nieuwsIn een jaar tijd is het aantal klachten over voedsel met de helft toegenomen. In 2009 heeft het Voedselagentschap in totaal 3.400 klachten gekregen. Dat is een stijging van 47 procent in vergelijking met de 2.300 klachten van het jaar voordien. “De Belgen wordt steeds kieskeuriger als het op voeding aankomt. Ze stellen hogere eisen en ze zijn ook sneller ongerust”, zegt het Voedselagentschap.
In 2008 was het aantal voedselklachten op twee jaar tijd ook al gestegen met de helft. In 2006 werden er 1.500 klachten genoteerd, twee jaar later waren er dat al 2.265. Volgens Lieve Busschots, woordvoerder van het Voedselagentschap, handelden de klachten toen vooral over de hygiëne in restaurants en winkels (873 klachten). Verder ging het over de overtreding van de tabakswet (395), over voedselvergiftiging (200) en over dierenwelzijn (100).
Vorig jaar gingen de meeste klachten over de verpakking, de hygiëne en de vervaldatum. “De consument wordt veeleisender. Iedereen heeft ook het recht om te klagen. Het gaat immers over voedselveiligheid”, verklaart Busschots het toegenomen aantal klachten. Het Voedselagentschap maakt zich sterk dat elke klacht wordt behandeld. “Binnen de drie weken krijgt de consument een antwoord op zijn klacht”, luidt het.
Bron: Belga/eigen verslaggeving