Verwachte krimp in veestapel noopt CRV tot herstructurering: 150 jobs verdwijnen
nieuwsCRV, de coöperatie voor veeverbetering, heeft een herstructurering van haar werking aangekondigd. Die herstructurering betekent niet alleen het verlies van 150 fulltime jobs, maar ook de start van een strategisch plan voor de komende drie jaar. “Wij anticiperen hiermee op veranderingen in de markt, waaronder een verwachte krimp in de veestapel”, laat CRV weten.
De medewerkers in Nederland en Vlaanderen werden deze week geïnformeerd door de coöperatie over het banenverlies. Over een periode van drie jaar verdwijnen er 150 fulltime jobs. CRV verwacht dat er weinig naakte ontslagen zullen vallen, maar voorziet wel een sociaal plan wie toch tegen ontslag aankijkt. “We willen deze krimp voor ongeveer 90 procent realiseren via natuurlijk verloop”, klinkt het in een persbericht. De ondernemingsraad van CRV heeft positief advies uitgebracht over het herstructureringsplan en de vakbonden zijn geïnformeerd.
De herstructurering valt samen met de introductie van een strategisch plan voor de komende drie jaar. “Met dit plan bereiden we ons voor op een krimp van het aantal koeien in onze coöperatieve thuismarkt, Nederland en Vlaanderen dus. Tegelijkertijd wordt ingezet op internationale groei en uitbouw van de positie van CRV als aanbieder van data-oplossingen in de keten”, luidt het. Recent nog kondigde de coöperatie aan dat ze een dochteronderneming in China heeft opgericht om daar in te spelen op de groei van de markt.
CRV benadrukt dat de kwaliteit van de dienstverlening aan veehouders in Nederland en Vlaanderen van het grootste belang is en geen gevolgen zal ondervinden van de aangekondigde herstructurering.
De coöperatie kondigt dit nieuws aan in het jaar dat het haar 150-jarig bestaan viert. “In deze 150 jaar is de rundveehouderij ingrijpend veranderd”, zegt algemeen directeur Angus Haslett. “CRV heeft veranderingen altijd doorstaan door de organisatie tijdig aan te passen. Met deze herstructurering anticiperen we opnieuw op toekomstige veranderingen in de markt. Zo kunnen we onze investeringen in innovatie voortzetten en meerwaarde blijven leveren voor onze leden-veehouders en kunnen we onze positie als coöperatief bedrijf versterken.”
