Truckers ontevreden met inzet tractoren voor transport
nieuwsDe Belgische transportorganisaties zijn ontevreden met de tractoren die steeds vaker worden ingezet voor transport dat voorheen met vrachtwagens gebeurde. "Oneerlijke concurrentie", foeteren zij in Het Belang van Limburg. "Tractoren rijden op rode, onbelaste diesel en zonder Eurovignet of tachograaf." Loonwerkersvereniging Landbouw-Service repliceert dat transportfirma’s vrij zijn om een tractor te kopen.
Volgens Isabelle De Maegt van de Federatie van Belgische Transporteurs (Febetra) worden vrachtwagens uit de markt geprijsd door de inzet van tractoren voor transport. "Door de gebrekkige wetgeving in België kennen tractorchauffeurs enkel rechten en amper plichten. Ze rijden op rode diesel, hebben geen tachograaf die de rij- en rusttijden opmeet, moeten geen Eurovignet betalen en worden slechts één keer gekeurd", stelt De Maegt.
Filip Janquart van de Unie van Professionele Transporteurs (UPTR) treedt haar bij. "Truckers betalen dubbel zoveel voor hun diesel. Hang een aanhangwagen achter een tractor en je hebt een spotgoedkoop alternatief voor een vrachtwagen."
Volgens Johan Van Bosch, secretaris van de beroepsvereniging van de loonwerkers Landbouw-Service, is er geen probleem van oneerlijke concurrentie aangezien transportfirma’s vrij zijn om een tractor te kopen. "Dan werken ze met dezelfde middelen als de loonwerker", klinkt het laconiek. "Het gebruik van een tractor heeft immers niets te maken met tot de loonwerk- of transportsector behoren", legt Van Bosch aan VILT uit.
Volgens Thomas De Spiegelaere, woordvoerder van de FOD Mobiliteit en Vervoer, zijn de regels duidelijk. "Tractoren die in België als trage voertuigen (niet sneller dan 40 km/u) zijn ingeschreven, moeten enkel in het bezit zijn van een transportvergunning als ze vervoer voor derden willen uitvoeren. Zolang tractoren niet sneller dan 40 km/u rijden, mogen ze op rode diesel en zonder tachograaf rijden. Rijdt de tractor sneller, dan gelden dezelfde regels als voor truckers." De Spiegelaere voegt er wel aan toe dat misbruik moeilijk te controleren is.
Transportorganisaties Febetra en UPTR pleiten voor een aanpassing van de reglementering. "Wij vragen al jaren aan staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) om in te grijpen. Voorlopig zonder resultaat." Volgens de woordvoerder van staatssecretaris Schouppe, Jan Pauwels, zijn er wel degelijk initiatieven genomen om misbruik tegen te gaan. "Zo is er een centraal meldpunt en voeren we gerichte controles uit." Wel geeft Pauwels toe dat er blinde vlekken in de wet zitten. Maar aangezien de regering al sinds april in lopende zaken zit, worden er geen wetgevende initiatieven meer genomen.
Bron: Het Belang van Limburg/eigen verslaggeving
Beeld: van Diepen