nieuws

Tomaat en appel zijn populairste groente en fruit

nieuws
De doorsnee Belg gaf vorig jaar zes procent meer geld uit aan fruit en 4,3 procent meer aan groenten. Dit is het gevolg van hogere prijzen want we zijn niet met zijn allen gezonder gaan eten. Gemiddeld werd er evenveel fruit aangekocht als in 2014 (47 kilo voor thuisverbruik), maar het aangekochte volume groenten daalde met 2,6 procent tot 39 kilo. Tomaat is de populairste groente terwijl een appel het stuk fruit is dat thuis het vaakst geconsumeerd wordt. Dit zijn de belangrijkste conclusies van GfK Belgium dat de aankopen voor thuisverbruik volgt bij 5.000 Belgische gezinnen in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).
2 mei 2016  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:35

De doorsnee Belg gaf vorig jaar zes procent meer geld uit aan fruit en 4,3 procent meer aan groenten. Dit is het gevolg van hogere prijzen want we zijn niet met zijn allen gezonder gaan eten. Gemiddeld werd er evenveel fruit aangekocht als in 2014 (47 kilo voor thuisverbruik), maar het aangekochte volume groenten daalde met 2,6 procent tot 39 kilo. Tomaat is de populairste groente terwijl een appel het stuk fruit is dat thuis het vaakst geconsumeerd wordt. Dit zijn de belangrijkste conclusies van GfK Belgium dat de aankopen voor thuisverbruik volgt bij 5.000 Belgische gezinnen in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

We hebben meer uitgegeven aan groenten en fruit, hoewel we in volume iets minder kochten. Het thuisverbruik van verse groenten daalde tot 39 kilo, dat van fruit bleef vorig jaar stabiel op 47 kilo. De tomaat blijft de meest aangekochte groente, gevolgd door wortelen, ui, witloof en sla. Prei, paprika, champignons, courgettes en bloemkolen vervolledigen de top tien. “In de rangorde zitten geen verschuivingen”, merkt VLAM op, maar al deze groentesoorten verloren wel terrein. De nummer één in de groentekorf, de tomaat, daalde met drie procent in volume tot 6,14 kilo per Belg. De sterkste daler in de top tien was prei (-12%).

Vermeldenswaard is wel dat onze voorkeuren voor sla veranderd zijn. “Krulsla, eikenbladsla en kropsla boeten in aan populariteit. Voorverpakte gemengde sla en notensla hebben een erg goed jaar achter de rug. Verder tekenen we ook een duidelijke winst op voor peterselie, pastinaak, rode biet, aubergines en radijs.” In de aankoop van tomaten voor thuisverbruik winnen specialere tomaten aan populariteit. Nadat trostomaten de plaats van losse tomaten innamen, krimpt hun aandeel nu weer en zijn het de kerstomaten die de laatste jaren vaker aangekocht worden. Ze halen nu een volumeaandeel van 17 procent en een waardeaandeel van 34 procent. In waarde (kerstomaten waren vorig jaar 2,5 keer zo duur als trostomaten) zijn ze het belangrijkste segment geworden binnen de tomatenrayon.

Wat fruit betreft, blijft de appel, met Jonagold op kop, de hitlijst aanvoeren. Aardbeien waren vorig jaar duurder en zagen hun achtste plaats in de top tien ingenomen worden door kiwi. De perenverkoop viel na een sterk 2014, waarin de consument opgeroepen werd om de Belgische fruittelers te steunen vanwege het Russische handelsboycot, terug op een normale verkoop. De top tien van fruit ziet er nu als volgt uit: appel, banaan, sinaasappel, mandarijn, peer, meloen, druif, kiwi, aardbeien, nectarinen/perziken. Opvallende trend vorig jaar was de groeiende aankoop van blauwe bosbessen, braambessen, vijgen en frambozen. Trosbessen en ananas tekenden verlies op.

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek