Strengere regels op reclame voor voeding vanaf juni van kracht

Reclamespotjes voor ijsjes of chips voor kinderen behoren vanaf 1 juni tot het verleden. Beroepsfederaties uit de voedingssector, Comeos, Fevia en UBA, roepen hun leden op om hun marketing en reclame gericht op kinderen aan te passen aan de verstrengde regels van de Nieuwe Reclamecode.

18 april 2023  – Laatste update 18 april 2023 15:59
Lees meer over:
ongezondevoedingkinderenjongerenobesitas

De Belgische voedingssector engageerde zich de voorbije jaren via twee zelfregulerende initiatieven voor een verantwoorde marketing. Enerzijds schrijft de Reclamecode sinds 2005 principes voor die gelden voor alle vormen van reclame gericht op consumenten voor voedingsproducten beschikbaar in de Belgische handel. De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) controleert de naleving van die principes en maakt daarvan jaarlijks een verslag.

Anderzijds ondertekenden 53 individuele bedrijven sinds 2012 ook de “Belgian Pledge”, een engagement om marketing naar kinderen te beperken tot producten die voldoen aan specifieke nutritionele criteria. Die Belgian Pledge evolueerde de voorbije jaren, met onder andere strengere criteria en een uitbreiding naar sociale media en influencers.

Ondanks deze zelfregulerende initiatieven, was er in de praktijk volgens verschillende instanties te weinig veranderd. Uit een onderzoek van Sciensano van 2021 bleek dat veel kinderen nog steeds werden blootgesteld aan ongezonde voedingsreclame. In oktober vorig jaar trok de Hoge Gezondheidsraad nog aan de alarmbel omdat een kwart van de kinderen met overgewicht kampt. Beide organisaties riepen op om de reclamenormen aan te scherpen.

Integratie initiatieven

Vanaf 1 juni wordt de Belgian Pledge geïntegreerd in de Nieuwe Reclamecode voor voedingsmiddelen. Daardoor zullen de regels van toepassing zijn op alle voedingsbedrijven en handelaars die reclame maken voor hun voeding en dranken op de Belgische markt. De Nieuwe Reclamecode zal dus zowel de algemene principes als de beperking voor marketing naar kinderen bevatten.

De regels rond marketing naar kinderen in de nieuwe code zullen niet enkel op meer bedrijven van toepassing zijn, maar gaan verder dan de regels van de Belgian Pledge. Zo wordt de leeftijdsgrens, die bepaalt of bedrijven nog reclame mogen maken naar kinderen, opgetrokken van kinderen jonger dan 12 jaar naar kinderen jonger dan 13 jaar. Verder zullen programma’s waar het doelpubliek voor minstens 30 procent uit kinderen jonger dan 13 jaar bestaat, als kinderprogramma beschouwd worden (op dit moment is het nog 35%). Tot slot zal er voor reclame voor allerlei vleesproducten, (zoete en hartige) koekjes, cakes en graanrepen strengere criteria gelden. Net zoals al het geval was voor frisdranken en producten op basis van suiker, waaronder chocolade, zullen bedrijven ook voor ijsjes en chips zelfs helemaal geen reclame meer mogen maken naar kinderen. 

JEP, de onafhankelijke instantie die klachten van consumenten en organisaties over marketing beoordeelt, zal de nieuwe verstrengde regels toepassen van 1 juni 2023. Bij gegronde klachten zal JEP het betrokken bedrijf verzoeken om de reclame aan te passen of stop te zetten.

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek