1 kopen, 2de gratis: Ultrabewerkte voeding meer in promotie dan gezonde voeding

In reclamefolders van supermarkten gaan minder gezonde voedingsmiddelen vaker lopen met de meeste aandacht. Dat blijkt uit een analyse van het gezondheidsinstituut Sciensano.

27 mei 2021  – Laatst bijgewerkt om 27 mei 2021 11:06
Lees meer over:
voedingsnationalisme-supermarkt-1500

Sciensano analyseerde een jaar lang meer dan 15.000 promoties van de grootste vijf supermarktketens in ons land: Colruyt, Delhaize, Aldi, Carrefour en Lidl. Meer dan de helft (52,2%) gaat over ultrabewerkte voedingsmiddelen die veel suiker en/of zout bevatten, zoals frisdrank, zoete koekjes en gebak, bereide gerechten en snoep. “Slechte voedingsgewoonten, overgewicht en obesitas zijn nochtans risicofactoren voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten, diabetes en tal van kankers”, licht Stefanie Vandevijvere, onderzoekster bij Sciensano, toe.

Volgens de Vandevijvere ligt de verklaring bij de winstgevendheid van deze producten. “Ze hebben een langere houdbaarheid, waardoor de consument er meer van koopt. Het zijn tegelijk vaak aantrekkelijke producten, die “makkelijk” eetbaar zijn”, vertelt ze aan De Standaard.

Grote verschillen tussen de supermarkten

Er werden grote verschillen in de promotie van voedingsmiddelen tussen de verschillende supermarkten vastgesteld. Het aandeel van de promoties voor ultrabewerkte producten schommelde tussen 43 en 62 procent terwijl het aandeel van de promoties voor verse groenten en fruit schommelde tussen 4 en 18 procent.

Grotere engagementen van de bedrijven en de overheid om de promotie van ongezonde voeding te verminderen, zou een positief effect hebben op de gezondheid

Stefanie Vandevijvere - Sciensano

“Het valt wel op dat het aandeel van de promoties voor verse groenten en fruit op de voorpagina veel groter is dan binnenin de reclamefolders”, aldus Vandevijvere. “Op de voorpagina van deze folders is 12,5 tot 41 procent van de promoties voor verse groeten en fruit voorbehouden.”

In België zijn slechte voedingsgewoonten de op twee na grootste ziektemakers, na tabak en een verhoogde bloeddruk. Het promoten van ultrabewerkte voedingsmiddelen spoort de consumenten aan om er meer van te eten. Uit een eerdere studie bleek nog dat Belgen ongeveer een derde van hun dagelijkse energie uit ultrabewerkte voedingsmiddelen halen.

“Sommige supermarkten in België zijn onlangs engagementen aangegaan rond de voeding van de bevolking, denk aan het promoten van bepaalde voedingsmiddelen met nutriscore A of B. Toch zouden grotere engagementen van de bedrijven en de overheid om de promotie van ongezonde voeding te verminderen een positief effect hebben op de gezondheid van de bevolking”, meent Vandevijvere.

Raadpleeg de volledige studie van Sciensano.

Bron: Eigen verslaggeving / De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek