Kinderen nog te vaak blootgesteld aan reclame voor ongezonde voeding

Hoewel heel wat voedingsbedrijven beloven zich niet rechtstreeks te richten op kinderen, worden die toch vaak blootgesteld aan reclame voor ongezonde voeding. Dat blijkt uit een onderzoek van Sciensano dat peilt naar de engagementen en praktijken van de grootste Belgische voedingsbedrijven op het vlak van voeding, gezondheid en obesitaspreventie. "Voedingsbedrijven zouden hun beleid en acties op dit gebied zeker moeten aanscherpen", aldus Sciensano-onderzoekster Stefanie Vandevijvere.

25 augustus 2021  – Laatst bijgewerkt om 25 augustus 2021 16:14
Lees meer over:

Een ongezonde voedingsomgeving is een omgeving die door omstandigheden (economisch, fysiek en beleidsmatig) de keuze voor ongezonde voeding en drank gemakkelijker maakt dan deze voor gezonde voeding, zegt Sciensano. "Obesitas en voedingsgerelateerde chronische ziekten zijn belangrijke gezondheidsproblemen in België en worden onder meer veroorzaakt door een ongezonde voedingsomgeving."

Scorekaart per bedrijf

Het gezondheidsinstituut ging daarom na hoe de 31 grootste voedingsbedrijven in België scoren op dat vlak. Het deed dat door middel van de 'BIA-Obesity methode' die de engagementen en praktijken van bedrijven evalueert in zes actiedomeinen: voedingsstrategie, productformulering, productetikettering, product- en merkpromotie, producttoegankelijkheid en relaties met andere organisaties. De 31 onderzochte bedrijven waren fabrikanten van verpakte voeding en non-alcoholische dranken, snelbedieningsrestaurants en supermarkten.

De totaalscores voor de engagementen schommelden tussen 2 en 75 procent, en lagen dus sterk uit elkaar. Uit het onderzoek bleek dat de meeste bedrijven een voedingsstrategie hadden opgesteld. Sommige bedrijven engageerden zich om de Nutri-Score op hun producten te vermelden of om de gehaltes aan zout, suiker en verzadigd vet in specifieke productcategorieën te verminderen. 

Vrijwillig werkt niet

Een belangrijk punt volgens Sciensano is echter dat de huidige vrijwillige verbintenissen om de marketing gericht op kinderen te beperken niet doeltreffend zijn. "De voedingsbedrijven beloven zich niet rechtstreeks op kinderen te richten, maar dat verhindert niet dat een groot aantal kinderen wel wordt blootgesteld aan reclame voor ongezonde voeding", luidt het. "Voedingsbedrijven zouden hun beleid en acties op dit gebied zeker moeten aanscherpen", zegt Sciensano-onderzoekster Stefanie Vandevijvere.

De scores tonen aan dat er nog veel ruimte voor verbetering is, vooral rond de vermindering van reclame voor ongezonde voeding en meer toegankelijkheid van gezonde producten

Stefanie Vandevijvere - Sciensano

Wat de supermarkten betreft, hadden bijna vier op de tien producten in het assortiment van Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl een slechte nutri-score (D of E). De resultaten van de fastfoodrestaurants McDonald's, Panos, Paul en Quick zijn nog slechter, met meer dan 41 procent van hun producten met een nutri-score D of E.

 "De BIA-Obesity scores tonen aan dat er voor de Belgische voedingsbedrijven nog veel ruimte voor verbetering is, in het bijzonder met betrekking tot het reduceren van reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen en de toegankelijkheid van gezonde producten", aldus Vandevijvere. 

Elk geanalyseerd bedrijf ontving aanbevelingen op maat van het onderzoeksteam. “Het gaat dan onder meer om een bredere toepassing van de Nutri-Score, het opstellen van concrete doelstellingen om de gehaltes zout, suiker, verzadigd vet en energie binnen het volledige gamma producten te verminderen en het afschaffen van adverteertechnieken met een sterkte aantrekkingskracht op kinderen, die gebruikt worden om ongezonde voedingsmiddelen te promoten”, besluit Vandevijvere.

Lees het volledige rapport (Engels) of raadpleeg de samenvatting in het Nederlands of Frans.

Bron: Belga / Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek