Geen ongezonde voeding meer in reclame gericht aan jongeren

Er komen strengere regels op reclame voor ongezonde voeding die op kinderen is gericht. De leeftijdsgrens van 13 jaar wordt verhoogd naar 16 jaar en er zal strenger gecontroleerd worden. "Extra maatregelen waren nodig om de epidemie van overgewicht bij kinderen aan te pakken", zegt Vlaams minister van Jeugd en Media Benjamin Dalle (cd&v).

15 februari 2023  – Laatst bijgewerkt om 15 februari 2023 20:17
Lees meer over:
kinderentelevisiereclamevoeding

In december hadden zowel voedingsfederatie Fevia, handelsfederatie Comeos als de reclamesector zelf al een aantal afspraken gemaakt rond reclame over ongezonde voeding. Zo werd afgesproken om onder andere hun reclame voor chips, frisdranken en ijsjes niet langer uit te zenden voor en na tv-programma's die populair zijn bij kinderen.

Minister Dalle zat intussen samen met de betrokken organisaties en experts om bijkomende maatregelen af te spreken. "Voor snoep en suikerhoudende frisdranken zal geen reclame meer worden gemaakt richting kinderen en tieners onder de zestien jaar", meldt minister Dalle woensdag in Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg. Hij vraagt de sectorfederaties ook om niet langer kinderen als consument op te voeren in hun voedingsreclame. De sectorfederaties gaan de voorstellen nu voorleggen aan hun raden van bestuur. De strengere regels zouden in juni volgend jaar ingaan.

Voedingssector gaat geen ijsjes en chips meer aanprijzen voor kinderen
Uitgelicht
De voedingssector gaat vanaf juni geen reclame voor onder meer ijsjes, chips en frisdrank meer richten op kinderen. Dat hebben de sectorfederaties van de voedingsindustrie (Fe...
6 december 2022 Lees meer

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek