nieuws

Strengere norm voor lightproducten vanaf 1 februari

nieuws
Door een nieuwe Europese richtlijn worden vanaf 1 februari de regels voor zogenaamde 'lightproducten' een pak strenger. Een yoghurt of softdrink moet voortaan op alle vlakken gezond scoren, wil men nog met slogans kunnen uitpakken als 'vetarm' of 'suikervrij'. "Door de nieuwe wetgeving zullen heel wat onterechte lightproducten eindelijk uit de rekken verdwijnen", aldus Robert Remy, voedingsexpert bij Test-Aankoop. "De voorbije jaren zijn miljoenen consumenten op grote schaal misleid of zelfs ronduit bedrogen".
29 januari 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:02
Door een nieuwe Europese richtlijn worden vanaf 1 februari de regels voor zogenaamde 'lightproducten' een pak strenger. Een yoghurt of softdrink moet voortaan op alle vlakken gezond scoren, wil men nog met slogans kunnen uitpakken als 'vetarm' of 'suikervrij'.

Volgens de nieuwe Europese wetgeving zijn vermeldingen als 'extra light' of 'ultralight' niet langer toegelaten. De vermelding 'light' is dan weer toegelaten op voorwaarde dat het product minimaal 30 procent minder energie levert. Naast de strengere normen voor 'light' komen er ook strengere regels voor de term 'cholesterolverlagend' en worden 'onzinnige' slogans als 'verbetert uw geheugen' en 'vermindert stress' gewoonweg verboden.

"Door de nieuwe wetgeving zullen heel wat onterechte lightproducten eindelijk uit de rekken verdwijnen", aldus Robert Remy, voedingsexpert bij Test-Aankoop. "De voorbije jaren zijn miljoenen consumenten op grote schaal misleid of zelfs ronduit bedrogen". De nieuwe Europese richtlijn werd al in juni vorig jaar goedgekeurd. Producenten kregen evenwel tot 31 januari 2008 om zich met de nieuwe wetgeving in orde te stellen.(KS)

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek