Palm brouwt opnieuw meer bier van eigen merken
nieuwsIn 2006 produceerde Palm Breweries nog vier procent minder bier van de eigen merken. Door werk in opdracht kende de productie echter wel nog altijd een globale stijging met drie procent in vergelijking met 2005. Tussen mei 2006 en mei 2007 groeide het zogenaamde loonwerk zelfs met 21 procent. Volgens Palm Breweries is de impact van de beslissing van brouwerij Haacht om Palm uit al zijn drieduizend cafés te gooien, relatief beperkt gebleven. "Er is na vijf maanden slechts een daling van minder dan 1 procent op het totale volume. Bovendien kunnen wij die cafés nu zelf benaderen met ons hele assortiment, een voordeel", aldus ceo Jan Vandenwyngaerden.
De Brabantse brouwer wil de komende jaren vooral verder groeien via export. Zo sloot het bedrijf twee overeenkomsten af met een Italiaanse en Britse distributeur. Het gaat respectievelijk om SAB/Miller Peroni en Coors Brewers Ltd. Palm Breweries zoekt verder nog partners in de Verenigde Staten en Frankrijk. Het bedrijf wil dat export in 2015 een kwart van het totale volume vertegenwoordigt. Om dat cijfer te halen moet de export daarom jaarlijks met 35 procent groeien. Tussen mei 2006 en mei 2007 steeg de uitvoer intussen al met 32 procent.
Extra groei moet er voorts ook komen met een hele reeks innovaties. Zo verving Palm in de afgelopen twee jaar haar klassieke vatenpark voor Palm en Palm Royale door 20 liter cilinders. Dit jaar volgen alle andere bieren. De operatie is de voorbode van de introductie van de zogenaamde Tapmaster. Het gaat om een nieuw tapsysteem, waarbij de vaten direct onder de tapkraan worden gekoeld. "Daardoor kan de horecauitbater op een beperkte oppervlakte acht speciale bieren op vat serveren. Door het systeem blijft het bier langer goed, heb je minder bierverlies en onderhoudskosten".
Daarnaast komt Palm Breweries met een nieuw concept, Master Beers. Het gaat om bier in een 75 centiliter fles met kurk, die mikt op restaurants. Idee is dat je een fles bier zal kiezen, zoals je dat nu met een fles wijn doet. Met haar Old Masters wil Palm haar consumenten dan weer laten proeven van plat bier zoals het vroeger, zonder koolzuur, werd gedronken.
Om al die nieuwigheden te laten ontdekken is Palm Breweries van plan om in elke stad minstens één speciaal café te openen. Ze zullen Estaminet, House of Beers heten en fungeren als een vitrine voor de brouwerij.(KS)
Bron: Belga