Opmars Lidl doet Aldi pijn in heel Europa
nieuwsMet een marktaandeel van 10,9 procent in het derde kwartaal van 2007 trekt Aldi nog altijd het leeuwendeel naar zich toe, maar het groeit daarmee amper 0,2 procent in vergelijking met vorig jaar en verliest zelfs marktaandeel in vergelijking met het kwartaal ervoor. Dat terwijl het aantal winkelpunten van de hard discounter het voorbije jaar wel van 422 naar 434 steeg. Lidl zet zowel qua winkels als marktaandeel zijn opmars verder en is inmiddels goed voor een marktaandeel van 5,9 procent.
Ook op Europees vlak voelt Aldi de hete adem van Lidl. Meer nog: Lidl steekt Aldi voorbij op basis van aantal vestigingen. Lidl beschikte in september over 7.271 verkooppunten, tegenover 6.997 filialen van Aldi, aldus een studie van marktonderzoeksbureau AC Nielsen. Aldi concentreert zijn activiteiten op tien landen in Europa en heeft daar - met uitzondering van Frankrijk - een duidelijk hoger marktaandeel. Lidl is in bijna dubbel zoveel Europese landen aanwezig en bouwt het aantal verkooppunten nagenoeg twee keer zo snel uit.
Sinds kort kun je niet alleen budgetmerken maar ook een aantal A-merken zoals Pepsi in de Lidl vinden. "Het grotere aantal merken bij Lidl is een onderdeel van hun Europese strategie", aldus Marc Oursin, topman van Carrefour. "Zij hebben vorig jaar een tamelijk moeilijk jaar gehad en hopen op die manier een heropleving te forceren. Een Lidl is 400 vierkante meter, een Aldi is groter, een GB-supermarkt is 1.000 vierkante meter. De beperkte winkeloppervlakte wordt misschien wel een van de grootste beperkingen voor Lidl in België. Elders in Europa zijn Lidlwinkels groter".(KS)
Bron: De Morgen