Ook in coronatijd houden landbouwers Brussels Airport sneeuw- en ijsvrij

Nu Koning Winter in het land is, rukken tal van land- en tuinbouwers uit om de sneeuw en ijzel op de wegen te bestrijden. Al meer dan tien jaar is er ook een vaste ploeg landbouwers die de luchthaven van Zavemtem sneeuw- en ijsvrij houdt. Ondanks het feit dat het aantal vluchten sterk is gedaald door de huidige coronacrisis, zet de coöperatieve vennootschap Werkers ook deze winter drie ploegen in om alles in goede banen te leiden.

8 februari 2021  – Laatste update 8 februari 2021 13:30
Lees meer over:
image

De wintermaanden zijn voor veel land- en tuinbouwers een rustige periode omdat het werk op het veld zo goed als stil ligt. Bovendien hebben zij vaak het materiaal dat nodig is om sneeuw te ruimen of zout te strooien. Werkers, gegroeid vanuit de schoot van Boerenbond, heeft dit goed begrepen en heeft een werking opgebouwd waarbij tijd en middelen van land- en tuinbouwers kunnen ingezet worden voor maatschappelijke taken, zoals het sneeuw- en ijsvrij houden van wegen of het onderhoud van het landschap.

Werkers heeft meer dan 1.000 land- en tuinbouwers, verspreid over heel Vlaanderen, die deze opdrachten uitvoeren. Ze zijn vennoot van de coöperatieve vennootschap en genereren op die manier een extra inkomen op momenten wanneer ze tijd over hebben. Werkers heeft intussen heel wat expertise opgebouwd in gladheidsbestrijding en in opdracht van gemeenten, het Agentschap Wegen en Verkeer of winkelketens of bedrijven worden landbouwers ingezet om wegen, fietspaden en parkings sneeuw- en ijsvrij te houden.

114 landbouwers paraat

Eén van de grootste projecten die ze in handen hebben, is de winterdienst op onze nationale luchthaven. Al meer dan tien winters lang staan akkerbouwers en tuinaannemers uit de buurt paraat om uit te rukken wanneer de weersvoorspellingen richting vriespunt duiken. Gezien de coronamaatregelen en het beperkt aantal vluchten, rekent Werkers deze winter op 114 boeren die meehelpen om de landingsbanen open te houden, zo weet het landbouwmagazine Hectares.

Ze zijn onderverdeeld in drie teams. Twee ploegen zijn van wacht en kunnen opgeroepen worden voor een vroege of een late shift van 12 uur. Wanneer ze een oproep krijgen, moeten ze ten laatste twee uur later op de luchthaven staan. Wanneer ze niet uitrukken maar toch stand-by stonden, krijgen de landbouwers een wachtvergoeding. Na zes dagen krijgen de boeren twee dagen rust.

Enkele keren per jaar worden ze opgeroepen voor een nachtelijke oefening. Vooral op kruispunten van de taxibanen met de landingsbanen is het uitkijken dat geruimde sneeuw niet in de weg van de vliegtuigen komt te liggen. Tijdens het ruimen van het tarmac staan ze trouwens voortdurend in contact met de controletoren. Ook daar leggen ze jaarlijks een examen voor af.

winterstrooidienst luchthaven_Hectares

Geen zout

In tegenstelling tot de andere werken waar de boeren hun eigen materiaal inzetten, staat er op Brussels Airport een heel machinepark ter beschikking. Dat is ook nodig, gezien het specifieke werk dat moet gebeuren. Bovendien moeten speciaal ontwikkelde stoffen ingezet worden, want zout is te corrosief voor vliegtuigen. De meest gebruikte is ‘liquid’, een speciale en prijzige substantie die verdeeld wordt met sproeiwagens.

De broers Joris en Joeri De Maeseneer uit Merchtem zijn twee landbouwers die ook ijs op de luchthaven bestrijden. Ze telen op zo’n 20 hectare groenten en kweken 20 stuks vleesvee. “Meedoen met de winteroperatie in Brussels Airport is een bijverdienste die meer dan welkom was als beginnend landbouwer. Intussen ben ik al bezig aan mijn negende winter”, vertelt Joris. “Ondertussen hebben we heel wat ervaring en dat wordt beloond. We zijn ook echte machineliefhebbers en het geeft echt een kick om tussen de vliegtuigen te mogen werken.”

Lees het volledige verhaal in het magazine Hectares.

Bron: Hectares

Beeld: Hectares

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek