Verkoop van zuivel- en vleesvervangers ontwikkelt zich verschillend in Europa

De verkoop van vegan-producten in Europa zit flink in de lift de afgelopen twee jaar. Wel kennen de Europese lidstaten veel onderlinge verschillen. In ons land steeg de verkoopwaarde van zuivel- en vleesvervangers met 17 procent. De Nederlandse sector pluste met 50 procent. In Italië ging de verkoop van plantaardige producten daarentegen achteruit. Dit blijkt uit een rapport van Smart Protein Project.

26 maart 2021  – Laatste update 26 maart 2021 17:20
Lees meer over:

De verkoopwaarde van zuivel- en vleesvervangers groeide in ons land met 17 procent naar 134 miljoen euro de afgelopen twee jaar. Het verkoopvolume nam toe met 8 procent. De markt van plantaardige vleesvervangers is het grootste met 48 miljoen euro, gevolgd door plantaardige basisdrinks ter waarde van 39 miljoen euro. De voornaamste groei in verkoopwaarde zat in de vleesvervangers met een groei van 19 procent.

Volgens de gegevens uit het rapport van Smart Protein Project bedroeg de gemiddelde verkoopstijging van plantaardige producten in Europa 49 procent. België ligt hier dus behoorlijk onder. Smart Protein is een EU-project, waar 33 organisaties bij betrokken zijn, dat streeft naar de ontwikkeling van alternatieve eiwitproducten. Onder andere de universiteit van Gent en bierbrouwer AB InBev zijn bij dit project betrokken.

Hogere groeipercentage is Nederland

Onze Noorderburen kennen een aanzienlijk groter groeipercentage. De verkoopwaarde van vlees- en zuivelvervangers in Nederland steeg de afgelopen twee jaar met 50 procent tot 291 miljoen euro. Ook het volume steeg meer dan bij ons, met 35 procent. Binnen de vegan-markt is de grootste categorie plantaardige vleesvervangers (174 miljoen euro) en de kleinste plantaardige kaas (4,8 miljoen euro). De laatste maakte de afgelopen twee jaar wel een forse groei door van 400 procent.

Oatly2

In Nederland heeft bij de basisdrinks amandel het grootste aandeel, gevolgd door soja. In ons land is dat andersom en wordt het meeste sojadrink verkocht, gevolgd door amandeldrink. Net als in Nederland zat de grootste groei in de basisdranken in haverdrink, hoewel iets minder fors (+50 procent) dan in Nederland (+69 procent).

Ook groei in Verenigd Koninkrijk

In het Verenigd Koninkrijk steeg de verkoopwaarde van de vlees- en zuivelvervangende markt met 73 procent in twee jaar. Dit cijfer is echter niet één op één te vergelijken met België, omdat de meegetelde categorieën niet helemaal overeenkomen.

Ook in het Verenigd Koninkrijk is de markt van vleesvervangers de grootste categorie (502 miljoen euro). De groei in deze categorie was 63 procent, behoorlijk meer dan bij ons dus. De verkoopwaarde van plantaardige melkvervangers groeide met 107 procent in twee jaar naar  226 miljoen euro. Een nog grotere groei was er voor plantaardige kaas met 165 procent.

Italië enige vegan-daler in Europa

Opvallend was dat van de tien onderzochte Europese landen alleen Italië een daling kent. Daar zakte de verkoop van plantaardige producten met 1 procent. Vooral de verkopen van vleesvervangers lieten een daling zien, van 10 procent in twee jaar. Ook de verkopen van plantaardige yoghurt namen af, met 11 procent.

Bron: Food&Agribusiness

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek