nieuws

Ondernemers kampen met meer administratieve rompslomp

nieuws
De administratieve lasten bij de Vlaamse ondernemers zijn de voorbije twee jaar enkel toegenomen. Dat is althans de perceptie van de ondernemers zelf, zo blijkt uit een enquête van Unizo. De ondernemersorganisatie heeft vijftien voorstellen om de papierberg voor ondernemers snel terug te dringen. Wat specifiek de landbouwsector betreft, bleek vorig jaar al uit een onderzoek dat de boer wekelijks meer dan vijf uur besteedt aan administratieve rompslomp.
6 februari 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:02
De administratieve lasten bij de Vlaamse ondernemers zijn de voorbije twee jaar enkel toegenomen. Dat is althans de perceptie van de ondernemers zelf, zo blijkt uit een enquête van Unizo. De ondernemersorganisatie heeft vijftien voorstellen om de papierberg voor ondernemers snel terug te dringen. Wat specifiek de landbouwsector betreft, bleek vorig jaar uit een onderzoek dat de boer wekelijks meer dan vijf uren besteedt aan administratieve rompslomp. Onder meer de eenmalige perceelsregistratie en het e-loket moeten deze tijdsbesteding terugdringen.

Twee derde van de zevenhonderd door Unizo ondervraagde ondernemers meldde een stijging van de administratieve lasten gedurende de voorbije twee jaar. Bijna een derde ondervond een stagnatie en amper 4 procent ervoer een daling. Bij eenzelfde enquête twee jaar geleden had de helft van de ondernemers het gevoel dat het papierwerk was toegenomen. De perceptie van de Vlaamse ondernemers wordt bevestigd door cijfers voor heel België van het Planbureau. Dat becijferde dat de kostprijs van de administratieve lasten voor de Belgische bedrijven in 2006 1,67 miljard euro bedroeg, 400 miljoen meer dan in 2004. En dat terwijl het aantal ondernemingen in dezelfde periode daalde.

De stijging van de kosten is enkel gesitueerd bij ondernemingen met personeel. Bij eenmanszaken daalden de kosten wel. Unizo linkt die daling onder meer aan de inspanningen van de overheden om starten met een eigen zaak te vereenvoudigen. "Dit is het bewijs dat als iemand ervoor gaat, de inspanningen ook effect hebben", zegt Karel Van Eetvelt, de gedelegeerd bestuurder van Unizo. "We vragen nu om diezelfde stappen te doen voor de groeiende bedrijven".

Unizo schuift vijftien concrete dossiers naar voor waarin volgens haar snel vooruitgang kan worden geboekt en die vooral gericht zijn naar ondernemingen met personeel. Ze vraagt onder meer om één enkel statuut te creëren voor deeltijds leren en werken, om studentenarbeid te vereenvoudigen (tot één pakket van vijftig dagen aan studententarief), en om één enkele inning van auteursrechten en billijke vergoeding voor muziek. De gezondheidsinformatiesystemen en de verschillende bewaartermijnen voor facturen kunnen ook beter op elkaar afgestemd worden, stelt Unizo. De procedures en attesten bij overnames, overheidsopdrachten, of nog, statistiekverplichtingen kunnen ook eenvoudiger.

Unizo vraagt voorts dat het principieel goedgekeurde Handvest voor een Klantvriendelijke Overheid snel gepubliceerd wordt. Daarin staan dertien richtlijnen voor diensten van de federale overheid, onder meer rond openingsuren en tevredenheidsmetingen.Daaraan is immers nog werk aan de winkel, zegt Unizo. Want tachtig procent van de ondervraagde ondernemers noemde de klantvriendelijkheid wel minstens voldoende, maar openingsuren en duidelijkheid van antwoorden blijven "slecht" voor meer dan een derde van de ondernemers. Twee derde liet weten dat het niet altijd duidelijk is tot welke instantie hij of zij zich moet wenden.(KS)

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek