Ola vergelijkt tussendoortjes als promotie voor ijsjes

De nieuwe 'tussendoortjesvergelijker' van Ola is een soort caloriemeter met 32 snacks. En wat blijkt: niet alle ijsjes zouden ongezond zijn.
6 mei 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:07
Lees meer over:

De komende dagen zal de consument nauwelijks naast de 'tussendoortjesvergelijker' van ijsjesfabrikant Ola kunnen kijken. Hij staat in kranten en weekbladen, er loopt een tv-campagne en als het aan Unilever ligt, hangt hij binnenkort aan uw koelkast. "Een zoveelste voorbeeld van promotie van ongezonde voeding", stellen deskundigen in Het Nieuwsblad.

De tussendoortjesvergelijker is een soort caloriemeter met 32 snacks, waaronder een pakje Ola-ijsjes. En wat blijkt: alleen een rijstwafel bevat nog minder calorieën dan de Raket, het onsterfelijke waterijsje. "Met deze voorlichtingscampagne willen we het eten van ijsjes opnieuw plezierig maken", zegt woordvoerster Aurelie Gerth van Unilever.

"Het is niet onze bedoeling om te zeggen dat zo'n ijsje gezond is. We zeggen de mensen alleen dat ze een ijsje kunnen eten zonder zich schuldig te voelen", aldus Gerth, die de tussendoortjesvergelijker een transparant instrument vindt. Bijna helemaal rechts staat het Magnum-ijsje van Unilever. "Die heeft veel calorieën en is dus niet zo'n goed idee voor kinderen die aanleg hebben voor obesitas".

"Dit is het zoveelste voorbeeld van overdreven promotie van ongezonde voeding", reageert Annick Hirschbock van het Lokaal Gezondheidsoverleg (Logo). "Dit soort van tussendoortjes behoeft echt geen reclame meer. Zeker niet nu op tienjarige leeftijd al één kind op de zeven te dik is en tandartsen alarm slaan over de slechte mondgezondheid van kinderen". 

Bron: Het Nieuwsblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek