Nieuwe campagne Rikolto wil iedereen laten geven om goed eten

‘Geef om goed eten.’ Met die slogan heeft Rikolto, het vroegere Vredeseilanden, de Week Voor Goed Eten gelanceerd. Naast een geldinzamelactie, roepen vrijwilligers op om werk te maken van gezonde, duurzame en betaalbare voeding voor iedereen. Dit jaar staat de speciaal ontworpen winkelzak centraal. “Daarmee kunnen burgers tonen dat zij (een zak) geven om goed eten en hun supermarkt oproepen om ook hun verantwoordelijkheid op te nemen”, klinkt het.

17 januari 2023  – Laatst bijgewerkt om 18 januari 2023 7:11
Lees meer over:
rikoltozakikgeefomgoedeten

Signaal aan supermarkten

“De keuze voor een winkelzak met die boodschap is niet toevallig”, zegt Jelle Goossens, woordvoerder van Rikolto, een organisatie die ijvert voor milieuvriendelijke en eerlijke voedselsystemen. “Daarmee geef je tijdens het winkelen ook aan de supermarkt het signaal dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen om van duurzame, gezonde voeding de makkelijkste keuze te maken.”

Dat is nodig, volgens de vzw, want voedsel en landbouw staan op het kruispunt van alle grote uitdagingen: gezondheid, honger, armoede en klimaat. “Ons voedselsysteem is verantwoordelijk voor meer dan een derde van wereldwijde uitstoot van broeikasgassen en meer dan 80 procent van wat wij in België eten, komt via de supermarkt op ons bord. Supermarkten kunnen dus een enorme bijdrage leveren aan een milieu- en klimaatvriendelijk voedingspatroon.”

Weg is lang

Toch hebben supermarkten daar nog een hele weg hebben af te leggen, stelt Rikolto. Dat blijkt uit het recente onderzoek “Superlijst Milieu” van denktank Questionmark. Dat kwam er op initiatief van Rikolto en Test Aankoop. “Uit de resultaten blijkt dat Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl veel meer kunnen doen om een plantaardig en duurzaam voedingspatroon te stimuleren dan ze momenteel doen. Ze kunnen ook veel meer actie ondernemen tegen ontbossing en voedselverspilling”, licht Goossens toe. “Nu leggen supermarkten de verantwoordelijkheid voor duurzame voedingskeuzes vooral bij de burger.”

Goossens ziet ook initiatieven die de goede richting aangeven, zoals het Beyond Chocolate-initiatief waartoe ook supermarkten zich engageerden om onder meer armoede, ontbossing en kinderarbeid in cacaosector aan te pakken. Rikolto zette bijvoorbeeld samenwerkingen op tussen cacaoboeren in Ivoorkust en Ghana enerzijds, en supermarkten Colruyt Group en Lidl anderzijds om alle chocolade in hun winkels eerlijk en ontbossingsvrij te maken. “Dankzij de coaching rond duurzame landbouwpraktijken, diversifiëren boeren hun inkomen met de productie met groenten en fruit. Zo wordt ons stukje chocolade een hefboom voor goed eten in Ivoorkust en Ghana.”

De winkelzak van Rikolto kost 10 euro en is te verkrijgen via www.geefomgoedeten.be of via een van de acties van vrijwilligers. Op de website vind je ook een bundeling van alle acties.

“Supermarkten, maak van duurzaam de makkelijkste keuze”
Uitgelicht
Rikolto geeft deze week het startschot van de Superlijst-campagne. Daarmee roept de vzw supermarkten op om zich sterker in te zetten voor milieuvriendelijke voeding. De campag...
30 november 2022 Lees meer

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek