“Supermarkten, maak van duurzaam de makkelijkste keuze”

Rikolto geeft deze week het startschot van de Superlijst-campagne. Daarmee roept de vzw supermarkten op om zich sterker in te zetten voor milieuvriendelijke voeding. De campagne komt er na de publicatie van het Superlijst-onderzoek, waaruit blijkt dat supermarkten veel meer kunnen doen voor klimaat en milieu.

30 november 2022  – Laatst bijgewerkt om 30 november 2022 20:23
Lees meer over:
supermarktRikolto

Impact van de supermarkt

“Meer plantaardig en duurzaam, minder ontbossing en voedselverspilling. Dat staat er op ons boodschappenlijstje, als we onze toekomst niet kapot willen eten.” De campagne brengt deze week een niet mis te verstane boodschap in advertenties in kranten, websites en sociale media. “Voedselsystemen zorgen voor 42 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, en bij de huishoudens is voeding goed voor 28 procent van de ecologische voetafdruk,” vertelt Jelle Goossens, woordvoerder van Rikolto, het vroegere Vredeseilanden. “Meer dan 80 procent van wat wij in België eten, komt via de supermarkt op ons bord. Daarmee kunnen supermarkten een significante bijdrage leveren aan een milieu- en klimaatvriendelijk voedingspatroon.”

Maar supermarkten laten nog veel kansen liggen, blijkt uit het onderzoek dat Superlijst vorige week publiceerde. Ze promoten nog te weinig plantaardige voeding, het assortiment is niet gegarandeerd duurzaam en ontbossingsvrij, en ook het beleid rond voedselverspilling kan scherper. “Supermarkten hebben de eerste stappen gezet, maar doen nog lang niet genoeg om consumenten op een duurzame manier boodschappen te laten doen", zegt ook Laura Clays, woordvoerder van Test Aankoop. Supermarkten leggen de verantwoordelijkheid tot duurzaam eten vooral bij de individuele burger, besluit het rapport.

Duurzame keuzes

Daarom kunnen burgers nu via een petitie supermarkten oproepen om van duurzaam de makkelijkste keuze te maken. Dat kunnen supermarkten doen door aan de slag te gaan met de aanbevelingen van Bond Beter Leefmilieu, Bos+ en andere ngo’s betrokken bij het Superlijst-onderzoek. Zo kan een supermarkt plantaardige producten vaker in promotie zetten, een ontbossingsbeleid voeren voor het héle assortiment, en een geïntegreerd actieplan tegen voedselverspilling ontwikkelen.

SuperDialoog

Op woensdag 8 december vindt het publiek slotevent plaats in Brussel, de SuperDialoog. In een panelgesprek bespreken vertegenwoordigers van supermarkten, beleid, de academische wereld en ngo’s hoe ze samen werk kunnen maken van een milieuvriendelijkere supermarkt. Meer info op: https://www.rikolto.be/nl/superdialoog.

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek