Nieuwe campagne BioForum zet biogroenten in de kijker
nieuwsVan 17 tot 25 september staan biologische groenten en fruit volop in de aandacht in een nieuwe campagne van BioForum Vlaanderen. Tv-moestuinier Wim Lybaert, die zelf groenten en aardappelen zonder kunstmest of gewasbeschermingsmiddelen teelt, zet zijn schouders onder de campagne die vrijdag werd voorgesteld. Tijdens de tiendaagse zetten biobedrijven overal in Vlaanderen hun deuren open voor bezoekjes en onder meer picknicks, workshops en proeverijen.
Om te weten welk de favoriete biologische groente is van de Vlaming, houdt BioForum Vlaanderen tussen 14 en 22 september een stemming op haar site. Overigens zijn op diezelfde site 1.500 biopunten samengebracht waar bijzondere groentesoorten te vinden zijn, zoals bijvoorbeeld warmoes, postelein, aardpeer of rammenas. Een rubriek 'productinfo' toont tot slot de meerwaarde van biologisch voor verschillende bioproducten.
Tv-moestuinier Wim Lybaert zet zijn schouders onder de campagne. Onder de titel 'Amai, d'r steekt veel liefde in bio' staat Lybaert samen met familie Noë-Sucaet van bioboerderij 't Livinushof in Sint-Laureins op het campagnebeeld. "Voor mij is bio de toekomst van de landbouw, maar dan wel gecombineerd met een afzetmarkt dichtbij de boerderij", zegt Wim Lybaert. "Mensen moeten in de eerste plaats biologisch kiezen omwille van de duurzame visie op lange termijn." De afgelopen jaren lag de focus van Lybaert niet nadrukkelijk op bio. "Bio is voor mij geen issue, het is voor mij een evidentie", zegt hij daar zelf over.
De volledige kalender van deze groentecampagne staat op www.biomijnnatuur.be. Op de ‘Dag van de Klant’ (24 september) trakteren ongeveer 60 biowinkels hun klanten op een bijzondere groentengids.
Bron: Belga/eigen verslaggeving