Nestlé houdt stand in moeilijke markt

Nestlé zag de omzet in het eerste kwartaal met 2,1 procent dalen tot 16,7 miljard euro. Het grootste voedingsconcern ter wereld kon verrassen met een sterke organische groei van 3,8 procent. Die werd echter uitgeveegd door wisselkoersverschillen. Ondanks de omzetdaling handhaaft de onderneming zijn doelstellingen voor 2009.
23 april 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:07
Lees meer over:

Nestlé zag de omzet in het eerste kwartaal met 2,1 procent dalen tot 16,7 miljard euro. Het grootste voedingsconcern ter wereld kon verrassen met een sterke organische groei van 3,8 procent. Die werd echter uitgeveegd door wisselkoersverschillen. Ondanks de omzetdaling handhaaft de onderneming zijn doelstellingen voor 2009.

Nestlé had de voorbije maanden lasten van de sterke Zwitserse frank, die de omzet in het buitenland drukte. Ook viel Pasen dit jaar pas in het tweede kwartaal in plaats van het eerste. "Daardoor verkochten we minder roomijs in Europa en minder chocolade in Brazilië", aldus een woordvoerder. De lat lag hoog, want in het eerste kwartaal van vorig jaar liet de groep een groei optekenen van maar liefst tien procent.

Toch zijn niet alle analisten even tevreden. "Vijf van de zeven voedingsdivisies van Nestlé zagen de volumes dalen. Dat is teleurstellend", zegt Marco Gulpers, analist van ING Wholesale Banking, in De Tijd. Die volumedaling kon in de meeste gevallen wel opgevangen worden door prijsverhogingen. De Belgische gedelegeerd bestuurder Paul Bulcke gaat ervan uit dat de interne groei "minstens in de buurt van 5 procent" uitkomt. 

Meer informatie: First quarter

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek