nieuws
Minder Nederlanders kopen rechtstreeks bij boer
nieuwsDe klantenkring van Nederlandse hoevewinkels is in 2005 gekrompen. In 2004 kochten nog 1,36 miljoen huishoudens wel eens bij een boerenwinkel of direct bij een boer. Dat aantal liep vorig jaar terug naar 1,29 miljoen, een daling van ruim 5 procent. Opmerkelijk is dat speciaalzaken als bakkers, slagers en bloemisten hun klanten wel wisten te behouden.
13 februari 2006
De klantenkring van Nederlandse hoevewinkels is in 2005 gekrompen. In 2004 kochten nog 1,36 miljoen huishoudens wel eens bij een boerenwinkel of direct bij een boer. Dat aantal liep vorig jaar terug naar 1,29 miljoen, een daling van ruim 5 procent. Opmerkelijk is dat speciaalzaken als bakkers, slagers en bloemisten hun klanten bij onze noorderburen wel wisten te behouden.
De kaas- en viswinkels zagen de klantenkring uitbreiden, ondanks de prijzenslag. Het onderzoek zegt niets over de omzet of het marktaandeel van de winkels. GfK meet van een grote groep aangesloten consumenten het winkelbezoek. In 2005 bleek 18,1 procent van de huishoudens uit de steekproef naar een boerenwinkel te gaan. Dat percentage bedroeg nog 19,2 procent in 2004.
Bron: Agrarisch Dagblad