Milcobel kondigt verkoop Ysco aan
nieuwsMilcobel is van plan zijn ijsmakerij Ysco af te stoten. Het bereikte hierover een deal met investeringsgroep Davidson Kempner. De opbrengst van de verkoop wordt ingezet om schulden af te lossen en nieuwe investeringen te doen. Een deel vloeit rechtstreeks naar de leden. Eerder dit jaar maakte Milcobel, dat vorig jaar een schuld leed van ruim 11 miljoen euro, bekend zijn poederactiviteiten in Kallo terug te schroeven.
“De verkoop van Ysco moet in hetzelfde licht gezien worden als het (tijdelijk) afbouwen van de poederactiviteiten in Kallo”, klinkt het op het hoofdkantoor van de Belgische coöperatieve zuivelonderneming Milcobel, nadat de verkoop van Ysco dinsdag bekend gemaakt werd. “We zetten maximaal in op activiteiten die het best renderen, waardoor we een optimale melkprijs kunnen realiseren voor onze leden.”
Ysco is een zelfstandige dochteronderneming van Milcobel en werd opgericht in 1949. Het richt zich als ijsmakerij volledig op de privatelabel-markt in Europa en werkt nauw samen met bijna alle grote Europese retailers voor de co-creatie en productie van hun huismerk in ijsproducten. Ysco heeft productiefaciliteiten in België en Frankrijk, in totaal 650 mensen op de loonlijst en distribueert tot 190 miljoen liter ijs per jaar, voornamelijk op de Europese markt. Milcobel omschrijft de situatie van de Europese privatelabel-ijsmarkt als zeer dynamisch en groeiend. In vorige jaren werd een continue groei opgetekend van vijf procent. “En de markt zal de komende jaren verder groeien”, klinkt het.
Op één na grootste
"Onder Milcobel is Ysco uitgegroeid tot een belangrijke speler in de Europese privatelabel-ijsmarkt”, aldus Peter Grugeon de nieuwe CEO van Milcobel die Ysco aanmerkt als de op één na grootste private label ijsproducent in Europa. “In deze positie bevindt Ysco zich in een unieke positie om te profiteren van deze snelgroeiende markt”, aldus Milcobel. “Maar dit kan enkel met aanzienlijke en continue investeringen.”
“De markt van privatelabel-ijs ondergaat momenteel consolidaties, met het oog op volumeverhoging en het creëren van schaalvoordelen. Dit vraagt inderdaad grote investeringen”, vervolgt Tom Schiettecat, directeur Milk & Farms bij Milcobel. “Milcobel heeft besloten om deze investeringen niet te doen en zich te focussen op de zuivelactiviteiten, gericht op het maximaal valoriseren van onze ledenmelk.” Volgens de topman bij Milcobel heeft Ysco met investeringsgroep Davidson Kempner een kapitaalkrachtige onderneming die grote ambities heeft op de markt van ijs voor private label. Twee jaar geleden nam de investeringsgroep ook al Gelato d'Italia over.
De verkoop aan Davidson Kempner – over de prijs worden geen mededelingen gedaan - moet wel nog goedgekeurd worden door de mededingingsautoriteiten en moet ook nog de overlegprocedure doorlopen met de Franse ondernemingsraad van Ysco (Comité social et économique), in overeenstemming met de lokale arbeidswetgeving.
Meer melkgeld, premie en investeringen
Hoewel Milcobel afscheid neemt van een icoon, zouden de leden-melkveeproducenten baat hebben bij de deal. Tom Schiettecat geeft aan dat de opbrengst van de verkoop voor drie doelen wordt aangewend. In eerste instantie wil Milcobel een gedeelte van zijn bankschulden aflossen, waardoor de financiële lasten afnemen. Dit laatste moet voor de coöperatie een plus genereren op de melkprijs. Als tweede vloeit een deel van de opbrengst rechtstreeks door naar de leden in de vorm van een getrouwheidspremie. Deze bedraagt 3 euro per 100 liter die wordt uitgesplitst in telkens een premie van 1,5 euro voor de geleverde volumes in 2024 en 2025.
Ten slotte gaat een deel van de opbrengst naar investeringen in de bestaande zuivelactiviteiten en nieuwe opportuniteiten. “Zo kijken we al langer hoe we de capaciteit van onze goed renderende kaasraspactiviteiten in Halen kunnen opvoeren. We zitten daar momenteel op het maximum van onze productiecapaciteit. Dit jaar hebben we al de gronden aangeschaft voor een toekomstige uitbreiding en opbrengsten uit de verkoop van Ysco kunnen hiervoor onder andere ingezet worden”, vertelt Schiettecat.

100 ontslagen en terugschroeven poederactiviteiten
Milcobel benadrukt dat de verkoop geen verband houdt met de financiële toestand van het zuivelbedrijf, dat vorig jaar een verlies noteerde van 11 miljoen euro. Volgend op het verlies van 2023 en de constatering dat de melkaanvoer onder druk staat, besloot Milcobel eerder dit jaar de poederactiviteiten in Kallo terug te schroeven en te snijden in het personeelsbestand. Zo’n 100 mensen werden ontslagen. “Het verlies in 2023 is toe te schrijven aan een eenmalig incident in onze consumentenbusiness. Het werd gecompenseerd vanuit onze reserves. In het geval van de verkoop spreken we over een uniek aanbod van een internationale investeringsgroep om Ysco op te nemen in een grote Europese groep.”
Met de verkoop van Ysco verliest Milcobel ook een afnemer van eigen zuivelproducten. Zo gaat er een stroom wei en room van de coöperatie naar haar dochteronderneming. In Frankrijk wordt meer met lokale grondstofleveranciers samengewerkt. “Bij de overnamegesprekken is afgesproken om deze leveringen nog een bepaalde tijd voort te zetten”, vertelt Schiettecat die op termijn dus betere afzetkanalen ziet voor deze producten. Als voorbeeld wijst hij naar de weistromen die naar Arla in Denemarken verdwijnen en daar terecht komen in hoogwaardige voedingsproducten.
