Fusie definitief: Leden stemmen in met samensmelting Milcobel en FrieslandCampina
nieuwsDe fusie tussen Milcobel en FrieslandCampina is een feit. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel hebben vandaag ingestemd met de fusieplannen van beide coöperaties. Het ledenbesluit was de laatste horde op weg naar een samensmelting van de Nederlandse en Vlaamse zuivelbedrijven vanaf 1 januari 2026. De dagelijkse leiding komt in handen van Nederlanders, maar Vlamingen zitten mee aan het stuur.
Niemand voorzag op voorhand tegenstand en dinsdag hebben Milcobel-leden en FrieslandCampina-leden dan ook ingestemd met de fusieplannen. Zowel in de ledenraad van FrieslandCampina als in de buitengewone algemene vergadering van Milcobel was een ruime meerderheid te vinden voor de plannen die een grote Nederlands-Vlaamse zuivelverwerker tot stand brengen. In Nederland stemde ruim 95 procent van de vertegenwoordigende leden voor, in Vlaanderen was er sprake van unanimiteit.
“Wij zijn blij dat onze ledenraad en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel met de fusie hebben ingestemd. Deze fusie is een logische stap. We bundelen onze krachten, vergroten onze schaal en versterken onze marktposities. Samen staan we sterk”, klinkt het uit Nederland.
Ook vanuit Vlaanderen klinkt enthousiasme. “Deze fusie komt voort uit onze gezamenlijke ambitie om onze leden-melkveehouders en hun opvolgers een toekomst met zekerheid en goede inkomsten te bieden. Door onze krachten te bundelen vergroten we onze slagkracht”, aldus Betty Eeckhaut, voorzitter van het bestuur van Milcobel.
Milcobel wordt FrieslandCampina
Vanaf 1 januari 2026 worden de leden-melkveehouders van Milcobel volwaardig coöperatief lid van FrieslandCampina, met dezelfde rechten, plichten en melkprijssystematiek als de bestaande leden. “Dit waarborgt gelijke behandeling en inspraak voor alle leden binnen de nieuwe coöperatie”, klinkt het.
Milcobel-leveranciers zullen voortaan onder de naam FrieslandCampina werken. Met de fusie worden twee nieuwe districten toegevoegd aan de 14 bestaande districten binnen FrieslandCampina: Milcobel-West (district 15), bestaande uit Noordoost-Vlaanderen, Brugse Ommeland, Westhoek, Zuidwest-Vlaanderen en Zuidoost-Vlaanderen. Daarnaast wordt Milcobel-Oost (district 16) in het leven geroepen, bestaande uit Kempenland, Noordwest-Antwerpen, Limburg & Brabant en Cercle Francophone.
De nieuwe districtsraden worden geleid door Bram Maes (West) en Vanessa Tindemans-Van Eynde (Oost). Maes heeft een melkveebedrijf in het Vlaamse Aalter en Tindemans-Van Eynde in het Waalse Pessoux. Elke districtsraad telt acht tot tien gekozen melkveehouders en is het aanspreekpunt voor het district. Samen vormen zij de ledenraad, waarbij het stemgewicht per district afhangt van de geleverde hoeveelheid melk.
Vlamingen mee in de cockpit
Op bestuurlijk-uitvoerend niveau komen de krachtsverhoudingen (FrieslandCampina telt ruim 14.000 leden-melkveehouders, Milcobel nog geen 1.500, red.) wel tot uiting in de bedrijfsvoering. Zo blijft Sybren Attema aan als voorzitter van het bestuur en voorzitter van de raad van commissarissen en en Jan Derck van Karnebeek als CEO van Koninklijke FrieslandCampina.
Voormalig Milcobel-voorzitter Betty Eeckhaut neemt zitting in het bestuur van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A. en in de raad van commissarissen. Peter Grugeon, voormalig CEO van Milcobel, moet een stapje terug doen, maar treedt wel toe tot het uitvoerende (executive) team van FrieslandCampina. Hij treedt vanaf 1 april aan als president van de businessgroep Professional en geeft daarmee sturing aan veel van de voormalige Milcobel-activiteiten.
Betty Eeckhaut herhaalde in een perscommuniqué dat de fusie met FrieslandCampina bijdraagt aan een toekomstbestendig bedrijf dat ook de melkprijs voor de toekomstige generatie kan waarborgen. “Samen zijn we sterker dan ieder voor zich en hiermee denken we zeker in Noord-Frankrijk en België meer melkveehouders aan ons te kunnen binden”, gaf Milcobel-CEO Peter Grugeon eerder al aan.
De mozzarella van Milcobel staat hoog aangeschreven om zijn kwaliteit. Dit imago zal ons helpen om ook kwalitatieve boter en vetten bij deze klanten onder te brengen
Door portfolio’s, markten en klanten te delen ziet het fusiebedrijf veel synergie. “De mozzarella van Milcobel staat hoog aangeschreven om zijn kwaliteit. Dit imago zal ons helpen om ook kwalitatieve boter en vetten bij deze klanten onder te brengen”, aldus Jan Derck van Karnebeek, CEO FrieslandCampina.
Fitnesshype betekent forse push-up voor melkprijs
4 september 2025Wat met weicontract met Arla en met personeel?
Ook de weimarkt werd als een belangrijke opportuniteit genoemd. “Door de weistromen van beide coöperaties te combineren hebben we een groter aandeel in de wereldweimarkt, waar schaalvergroting essentieel is”, klonk het. Het valt daarom nog af te wachten of het Milcobel-weicontract met Arla gerespecteerd wordt, of dat FrieslandCampina deze volumes naar zich toetrekt.
Onderdeel van de voordelen van schaalvergroting is ook een efficiëntieslag. CEO Jan Derck van Karnebeek vindt het te vroeg om te antwoorden op vragen of er ook een reorganisatie komt. Integratieplannen liggen op tafel en moeten in 2026 gestalte krijgen. “Het is niet uit te sluiten dat sommige posities door efficiëntieverbeteringen overbodig worden, maar dat zal pas later duidelijk worden", klinkt het.