nieuws

Albert Heijn past melkverpakking aan wegens misleidende claims

nieuws

Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat heeft de Nederlandse Reclame Code Commissie (RCC) geoordeeld na een klacht van dierenrechtenorganisatie Wakker Dier. Ook in België worden de zuivelverpakkingen aangepast. Niet omdat het moet, maar omdat Albert Heijn zowel in België als Nederland identieke melkverpakkingen hanteert.

Vandaag Ruben De Keyzer
AH-Halfvolle-melk1-wakkerdier

Wakker Dier vindt dat de supermarktketen de producten duurzamer heeft laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. De klacht gaat onder meer over verschillende soorten melk en yoghurt. Daarop staan bijvoorbeeld een afbeelding van een koe, silhouetten van dieren zoals akkervogels, en teksten als "beter voor natuur en boer". “Je kunt een melkpak versieren met bedreigde vogels, maar daarmee poets je de natuurschade niet weg”, zegt Leonie Vestering van Wakker Dier.

Volgens Wakker Dier wekt Albert Heijn de indruk dat de producten bijdragen aan de bescherming van deze bedreigde dieren, terwijl Wakker Dier opmerkt dat intensieve landbouw deze soorten net in het gedrang brengt. Ook zouden de milieuclaims niet goed worden onderbouwd.

Uitspraken van de Nederlandse reclamewaakhond zijn niet bindend, maar toch heeft Albert Heijn al laten weten dat de verpakkingen worden aangepast. De RCC beveelt de supermarktketen aan "voor zover nog nodig" niet meer op deze manier reclame te maken.

Ook nieuwe zuivelverpakkingen in België

Bij Albert Heijn België is men niet op de hoogte van een soortgelijke klacht over de melkverpakking bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame of JEP, de Belgische tegenhanger van RCC. Toch zullen de melkbrikken ook bij ons worden gewijzigd. De supermarkt wordt niet officieel gevraagd om dit te doen, maar uit praktische overwegingen zijn de melkverpakkingen in België en Nederland identiek.

“Nederlandse verpakkingen zijn ook Belgische verpakkingen”, zegt woordvoerder Ann Maes van Albert Heijn. “Dat is ook de reden waarom je verpakkingen gekocht in België in Nederland kan ingeven voor statiegeld. We hebben geen distributiecentra in België, alles komt uit Nederland.”

Hattrick voor Wakker Dier

Wakker Dier zegt voor de derde keer dit jaar gelijk te krijgen in een zaak over zuivelverpakkingen. Eerder dit jaar werd Wakker Dier in het gelijk gesteld in een RCC-zaak tegen Campina. De zuivelfabrikant beweerde zijn kruidenrijk grasland te hebben verdubbeld en zo de biodiversiteit te bevorderen. Omdat dit slechts een klein deel van zijn totale grasland betreft, is de milieu-impact echter beperkt. De commissie vond dit misleidend.

Ook won Wakker Dier dit jaar een RCC-zaak tegen Melkunie. Die beweerde dat de methaanuitstoot van koeien op andere vlakken wordt gecompenseerd door bijvoorbeeld de productie van groene stroom en het planten van bomen. Volgens Wakker Dier werd de doeltreffendheid van die compensatie overdreven.

Meer vrijwillige duurzaamheidinitiatieven moeten omzet in voedingsindustrie opkrikken
Uitgelicht
Vijf jaar na het eerste duurzaamheidskompas presenteert Fevia een nieuw kompas met 21 concrete doelstellingen. Daarmee wil de federatie van de Belgische voedingsindustrie de g...
2 december 2025 Lees meer

Bron: Wakker Dier

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek