nieuws

Meldpunt Voedselagentschap verwerkte 1 700 oproepen

nieuws
Het Meldpunt van het federale Voedselagentschap heeft sinds begin februari 1.416 vragen en 327 klachten gekregen. Dat meldde het Voedselagentschap vrijdag. Het aantal oproepen verliep in stijgende lijn. Het meldpunt werd begin oktober vorig jaar opgestart. Begin februari startte een tweekoppig team, een Nederlandstalige en een Franstalige medewerker, met het beantwoorden van vragen en het registreren van klachten over voeding en voedselveiligheid.
27 december 2002  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:53
Het Meldpunt van het federale Voedselagentschap heeft sinds begin februari 1.416 vragen en 327 klachten gekregen. Dat meldde het Voedselagentschap vrijdag. Het aantal oproepen verliep in stijgende lijn. Het meldpunt werd begin oktober vorig jaar opgestart. Begin februari startte een tweekoppig team, een Nederlandstalige en een Franstalige medewerker, met het beantwoorden van vragen en het registreren van klachten over voeding en voedselveiligheid.

Aanvankelijk was de respons matig. Naarmate het meldpunt bij de bevolking bekend raakte, steeg het aantal oproepen aanzienlijk om na de zomervakantie echt op kruissnelheid te komen.

De klachten hebben vooral betrekking op feiten in winkels en horecazaken. "Logisch", stelt Pascal Houbaert van het Voedselagentschap, "want daar komt de consument zelf in aanraking met de verantwoordelijken. Bij landbouwbedrijven is dat bijvoorbeeld minder het geval". Er komen ook anonieme klachten voor, die op dezelfde manier behandeld worden als de andere. "In de toekomst zal dat mogelijk veranderen", zegt Houbaert. De ervaring wees immers uit dat de fout bij heel wat van die anonieme klachten bij de consument ligt.

Van het aantal klachten is 54 procent van Nederlandstalige consumenten, 46 procent van Franstaligen. De vragen die het meldpunt voorgeschoteld krijgt, staan in verhouding met de actualiteit. Van de 1.416 vragen kon iets meer dan de helft onmiddellijk beantwoord worden. Bij de andere vragen gebeurde dat na enkele uren of dagen. Op dit moment wacht nog een tiental consumenten op een antwoord.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek