Meer thuisverbruik van vlees door corona

Belgen aten afgelopen jaar met z’n allen acht procent meer vleeswaren aan de keukentafel, zo blijkt uit gegevens van VLAM. De stijging is een gevolg van de coronamaatregelen. Hiermee komt een einde aan de licht dalende trend van de voorbije jaren.

17 juni 2021  – Laatst bijgewerkt om 17 juni 2021 13:52
Lees meer over:
charcuterie-vleeswaren-1250

Covid-19 heeft in 2020 gezorgd voor een atypisch jaar, ook wat betreft het verbruik van vleeswaren. Door de coronamaatregelen zoals de sluiting van horeca, het verplicht thuiswerken en tijdelijke werkloosheid, kende het thuisverbruik van voeding een sterke stijging ten koste van het buitenshuisverbruik.

De stijging was het sterkst merkbaar bij bevolkingsgroepen die normaal in verhouding vaker buitenshuis eten zoals alleenstaanden, jongere gezinnen en de hogere sociale groepen. Op productieniveau waren de zoutwaren, zoals rauwe en gerookte ham en spekblokjes, de sterkste stijgers en qua aankoopkanalen was dit hard discount (Aldi en Lidl).

Dit resulteerde in een omzetstijging van het thuisverbruik van voeding van 12 procent. De vleeswaren tekenden een stijging van 13 procent op in bestedingen en 8 procent in volume. Een gemiddelde Belg kocht 10,9 kilogram vleeswaren in 2020, tegenover 10,1 kilogram in 2019.

Vleeswaren hebben traditioneel in verhouding al een groot thuisverbruik: 81 procent van de keren dat we in 2017 vleeswaren aten, gebeurde dit thuis (incl. de vleeswaren in de brooddoos voor werk/school). Hierdoor is de verschuiving van buitenshuis- naar thuisverbruik bij vleeswaren minder uitgesproken dan bij sommige andere voedingsproducten.

Bijna alle Belgische gezinnen (99%) kochten in 2020 vleeswaren en ze deden dit gemiddeld bijna wekelijks. Het was vooral die aankoopfrequentie die de voorbije jaren zorgde voor een licht dalend volume. Onder andere als gevolg van de algemene, blijvende voedingstrend naar one-stop-shopping (alle aankopen zo veel mogelijk bundelen in één winkelbezoek), is er minder gelegenheid en verleiding tot impulsaankopen en is er dus ook een impact op het gekochte volume. Maar aan die dalende aankoopfrequentie kwam in 2020 een einde. De gemiddelde prijs van vleeswaren steeg van 12,1 naar 12,6 euro per kg, waardoor de bestedingen in 2020 sterker stegen dan het volume, nl. met 13 procent. In totaal hebben de Belgen in 2020 ruim 1,5 miljard euro besteed aan vleeswaren.

Vooral zoutwaren scoorden in 2020

Vooral zoute vleeswaren, zoals rauwe en gerookte ham en spekblokjes, en gekookte ham waren met een aandeel boven de 20 procent de belangrijkste segmenten. Ze worden ook beide jaarlijks door meer dan 90 procent van de Belgische gezinnen gekocht. De voorbije jaren deden binnen de vleeswarenrayon vooral de gevogeltebereidingen het goed, met een stijging van het volumeaandeel van 9,6 procent in 2016 naar 10,9 procent in 2019. In 2020 viel dit aandeel evenwel terug naar 10,3 procent en zijn het vooral de zoutwaren die volumeaandeel wonnen.

Hard discount sterkste groeier

Het marktaandeel van hard discount (Aldi en Lidl) zat al in stijgende lijn en is in 2020 nog verder doorgestegen. 36 procent van het vleeswarenvolume passeert nu bij hard discount langs de kassa, waardoor hard discount een even belangrijk aankoopkanaal geworden is als de hypermarkten en grotere supermarkten). Vooral salami en gevogeltebereidingen doen het in verhouding beter bij hard discount. De grotere supermarkten staat op zijn beurt wat sterker bij gekookte ham. Ook buurtsupermarkten staan in verhouding sterker bij gekookte ham en ook bij paté en bij de categorie ‘overige’ (o.a. droge worst, bierworst, rosbief, varkensgebraad …). Ook de slager scoort in verhouding het best bij die twee laatste categorieën.

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek