nieuws

Markt probioticadrankjes staat onder druk

nieuws
De markt van de probioticadrankjes, dat zijn drankjes met levende micro-organismen die een positieve werking op de darmflora zouden hebben, heeft het niet makkelijk. Dat zegt Bart Degeest, Belgisch CEO van Yakult, het drankje dat in 2015 twintig jaar op de Belgische markt aanwezig is. Degeest verwijst naar de zeer strenge Europese gezondheidsreglementering en naar de kritische consument. "Ons antwoord daarop is blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling en in dialoog met de klant."
31 maart 2015  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:30
Lees meer over:

De markt van de probioticadrankjes, dat zijn drankjes met levende micro-organismen die een positieve werking op de darmflora zouden hebben, heeft het niet makkelijk. Dat zegt Bart Degeest, Belgisch CEO van Yakult, het drankje dat in 2015 twintig jaar op de Belgische markt aanwezig is. Degeest verwijst naar de zeer strenge Europese gezondheidsreglementering en naar de kritische consument. "Ons antwoord daarop is blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling en in dialoog met de klant."

Yakult vierde vrijdag zijn twintigste verjaardag in België. Toen het drankje pas geïntroduceerd werd, was probiotica nog weinig bekend. Intussen blijkt uit een onderzoek van iVox bij 1.000 Belgen dat twee derde zegt reeds van probiotica gehoord te hebben, de meesten weten ook waarvoor die goed zijn. Yakult was pionier, maar is lang niet meer de enige speler: ook Actimel, Activia of private labels hebben producten met probiotica. Het van oorsprong Japanse merk is goed voor een marktaandeel in België van zo'n 10 procent, of dagelijks gemiddeld 65.000 à 70.000 flesjes die over de toonbank gaan.

Yakult ziet nog groeipotentieel, maar topman Degeest merkt op dat in de huidige context van economische crisis en strenge reglementering "een stabilisering op zich al een grote verdienste is". Hij wijst erop dat de procedures van EFSA (de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid, nvdr.) extreem streng zijn. Enkele jaren geleden werden de geclaimde gezondheidseffecten van probiotica nog verworpen door EFSA. "Maar we blijven continu investeren in onderzoek, met 250 klinische studies per jaar. We denken dat het enkel een kwestie van tijd is", aldus Degeest. "Gelukkig hebben we een trouw klantenbestand, dat op basis van positieve ervaringen ons product blijft gebruiken."

Bron: Belga

Beeld: Yakult.be

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek