Lotus krijgt Amerikaanse dochter helemaal in handen
The Gourmet Center, een Amerikaans bedrijf dat voedingswaren en dranken levert aan de luchtvaartsector, begon in het midden van de jaren tachtig Lotus-speculoos te verkopen aan luchtvaartmaatschappijen in de VS. De toenemende vraag naar Lotus-speculoos leidde tot de oprichting van een postorderbedrijf.
In 1990 werd Corona-Lotus Inc opgericht als een 50/50 joint venture tussen The Gourmet Center en Lotus Bakeries. Hoewel de catalogusverkoop de belangrijkste activiteit was, werd enkele jaren geleden ook gestart met de verkoop van Lotus-speculoos aan de Amerikaanse retailmarkt. Dit gebeurt onder de merknaam Biscoff. Corona-Lotus Inc realiseerde in 2007 een omzet van 7,35 miljoen dollar en een bedrijfswinst voor wisselkoersverschillen van 20 procent op omzet. Voor 2008 verwacht Corona-Lotus Inc een interne groei te realiseren van ongeveer 20 procent.
Lotus Bakeries maakt de overnameprijs niet bekend. Het bedrijf zegt wel dat de transactie Corona-Lotus waardeert op ongeveer 8 keer de verwachte bedrijfswinst van 2008. Een kleine berekening geeft een onvernamebedrag van ongeveer 7 miljoen dollar. Lotus Bakeries nam vorige maand de Zweedse kruidenkoekbakker Annas Pepparkakor over. Noord-Amerika is voor Annas de grootste markt, goed voor een jaaromzet van 9 miljoen dollar. Het is de bedoeling de Amerikaanse activiteiten van Annas en Corona-Lotus Inc te integreren, een proces dat midden 2009 van start gaat.
The Gourmet Center zal verder exclusief Lotus-speculoos verkopen aan luchtvaartmaatschappijen. Lotus Bakeries en The Gourmet Center hebben hierover een langetermijnakkoord gesloten.
Bron: Belga