nieuws

Lekker van bij ons Connect-platform verbindt korteketenbedrijven en afnemers

nieuws

VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, heeft woensdag in aanwezigheid van Vlaamse Landbouwminister Jo Brouns ‘Lekker van bij ons Connect’ gelanceerd. Het gaat om een online matchmakingplatform waar boeren en tuinders met korteketenambities en afnemers zoals restaurants, lokale retailers en voedselverwerkers elkaar makkelijker kunnen vinden. “Zie ons als het Tinder voor de korte ketenproductie”, vertelt Filip Fontaine, algemeen directeur VLAM.

15 mei 2024 Jerom Rozendaal
Lees meer over:
Lekker van bij ons Connect

Lekker van bij ons Connect, dat met financiële steun van de Vlaamse overheid tot stand kwam, is een online ontmoetingsplek voor voedselprofessionals uit verschillende sectoren. Land- en tuinbouwers, verwerkers, handelaars, horeca-uitbaters, buurtsupers, speciaalzaken enz. kunnen zich registreren en aangeven naar wie of wat ze op zoek zijn.

Een ingenieus algoritme doet vervolgens de rest en koppelt de gebruiker aan de juiste professionele match. Landbouwers of tuinders kunnen hierdoor een voorkooppunt voor hun producten vinden en geïnteresseerde afnemers krijgen wegwijs in het lokale aanbod. Deze afnemers zijn bijvoorbeeld voedselverwerkende bedrijven, lokale retailers, chef-koks die met lokale producten willen werken of bestaande hoevewinkels die hun korteketenaanbod willen uitbreiden. Ook kan het netwerk gebruikt worden om kennis uit te wisselen.  

“Het platform, dat geheel gratis is, moet de drempel verlagen voor boeren en tuinders om hun producten via de korte keten af te zetten”, vertelt Filip Fontaine, algemeen directeur VLAM. “Het is heel wat eenvoudiger je aanbod op dit online platform kenbaar te maken dan bijvoorbeeld dertig restaurants in de regio af te reizen met de vraag of men je producten wil afnemen. Dat is tijdrovend en past ook niet altijd bij de landbouwer.”

Restaurant vindt aspergeteler

Voor de lancering van het platform was woensdag gekozen voor Domein Marsnil in het Limburgse Heers. Frederik Cornelis, eigenaar en chef-kok van restaurant Marsnil, maakt al veelvuldig gebruik van lokale producten voor de samenstelling van zijn menu. Zoete aardappelen en rundvlees worden bijvoorbeeld lokaal gesourced, terwijl er op bedrijf zelf lammeren gekweekt worden en aan wijnbouw gedaan wordt. "Lokale productie komt met een verhaal. Dat verhaal willen wij graag vertellen aan de consument", verklaart hij de nadruk op lokale seizoensingrediënten.

matchprofiel_VLAM

Cornelis is één van de 1.000 bedrijven die zich al hebben aangemeld op het platform dat vanaf nu te gebruiken is. Tijdens de officiële lancering van het platform werd de chef-kok gematcht met Sofie van Aspergehoeve Lavrijsen uit Herk-De-Stad. De asperges van Aspergehoeve Lavrijsen staan inmiddels op het menu van restaurant Marsnil. “Dit initiatief kan alleen maar helpen om een grotere afzet voor onze asperges te genereren”, vertelt Sofie die samen met haar man het aspergebedrijf van 35 hectare uitbaat. Alle asperges worden in de korte keten verkocht.

Ook Frederik Cornelis ziet nog meer mogelijkheden. Een aantal van zijn producten koopt hij bijvoorbeeld niet volledig lokaal aan. “De quinoa op het menu komt van een bioboer uit Waregem. Dat zou ik eventueel wel lokaler willen afnemen, maar ik weet niet wie dat in de regio teelt”, geeft de chef-kok een voorbeeld. Door zijn deelname aan Lekker van bij ons Connect hoopt hij ook landbouwers een steuntje in de rug te geven.

Aanbieder en afnemers vinden elkaar te weinig

Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns (cd&v) gaf dit als één van de redenen aan waarom het project van VLAM Vlaamse financiering ontving: “Onze Vlaamse voedingssector is een grote en belangrijke economische sector maar we moeten vaststellen dat voedselprofessionals elkaar soms niet of onvoldoende vinden. Met het nieuwe platform faciliteert Vlaanderen de connectie tussen die professionals, versterken we onze Vlaamse voedseleconomie en maken we inlands voedsel meer zichtbaar.”

Volgens Brouns past het project uitstekend binnen de Vlaamse voedselstrategie die gericht is op duurzame productie. “De consumptie van lokaal voedsel via de lokale keten zorgt er bovendien voor dat de band tussen burger en boer versterkt wordt. Tijdens corona zagen we deze trend heel sterk en dat moeten we blijven ondersteunen.

Filip Fontaine lanceert Lekker van bij ons Connect

Ook Filip Fontaine ziet dat afnemers en aanbieders elkaar soms moeilijk weten te vinden door een gebrek aan kennis. Hij stelt dat het platform bvendien in een maatschappelijke vraag voorziet. "Onze consumentenonderzoeken hebben uitgewezen dat de consument op zoek is naar lokaal voedsel. Daar liggen kortom ook mogelijkheden voor de horeca, retail en ververwerkende industrie. Met dit platform proberen we vraag en aanbod aan elkaar te linken. Zie ons als het Tinder voor de korteketenproductie.”

Ter ondersteuning van het platform onderhoudt VLAM nauwe contacten met de verschillende ketenpartners, zoals de landbouworganisaties, Fevia, Buurstuper.be en Comeos. Lekker van bij ons Connect, dat sinds deze online is, telt momenteel al 1.000 inschrijvingen waaronder vooral veel boeren en tuinders. VLAM wil tegen het eind van dit jaar door evolueren naar minstens 1.500 aanmeldingen. “Maar het potentieel is nog vele malen hoger”, besluit Fontaine.

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek