Kraft Heinz haalt kunstmatige kleurstoffen uit producten in VS
nieuwsKraft Heinz, het Amerikaanse voedselbedrijf dat bekend om zijn tomatenketchup, heeft aangekondigd voor het einde van 2027 alle kunstmatige kleurstoffen uit zijn producten te halen. Deze zet is een tegemoetkoming aan Amerikaans minister van Volksgezondheid Robert F. Kennedy jr. Onder de slogan ‘MAHA’ of ‘Make America Healthy Again’, wil Kennedy tegen eind 2026 synthetische kleurstoffen uitbannen, maar volgens brancheorganisaties is daarover geen overeenkomst gesloten.
De Trump-administatie trekt ten strijde tegen de zogenaamde ‘FD&C-kleurstoffen’. Dat is een verzameling van veelvoorkomende synthetische kleurstoffen die tot op vandaag zijn toegestaan in Amerikaanse voeding. Bedrijven krijgen evenwel een aanpassingsperiode om hun productieproces aan te passen. Kraft Heinz heeft zo aangegeven dat het van plan is om de kleurstoffen voor het einde van 2027 uit zijn Amerikaanse producten te verwijderen. Er zullen ook geen nieuwe producten meer op de markt worden gebracht die deze stoffen bevatten.
"Men vergiftigt onze kinderen"
Het ministerie van Volksgezondheid en Human Services en de Food and Drug Administration FDA hebben in april gezegd dat ze samen met de voedingsindustrie willen werken aan het verwijderen van zes synthetische kleurstoffen tegen het einde van volgend jaar. Bovendien wordt voor de mogelijk kankerverwekkende stoffen Citrus Red 2 en de kleurstof Orange B sinds deze lente al gewerkt aan een onmiddellijk verbod. Deze twee kleurstoffen worden voor de duidelijkheid in Europa niet gebruikt.
Bij aankondiging van zijn ‘MAHA’-plan heeft Kennedy kunstmatige kleurstoffen en andere additieven verantwoordelijk gehouden voor een hele reeks gezondheidsproblemen en gezegd dat ze Amerikaanse kinderen vergiftigen. Suiker noemt hij “zo verslavend als crack.”
Grote voedingsmiddelenbedrijven en brancheorganisaties verdedigen het gebruik van synthetische kleurstoffen en wijzen erop dat deze al lang door federale regelgevers als veilig worden beschouwd. Vijf van de zes synthetische kleurstoffen die worden uitgefaseerd, vindt men ook terug in Europese voedingsmiddelen onder de zogenaamde E-nummers. In tegenstelling tot de VS, krijgen sommige van deze stoffen in Europa wel een waarschuwingslabel. VILT bracht eerder een overzicht van deze middelen.
Maar hoewel sommige bedrijven zoals PepsiCo en ontbijtgranenfabrikant WK Kellogg niet staan te springen om deze additieven te laten vallen, delen deze bedrijven wel mee dat ze werken aan het uitfaseren of beperken van bepaalde kleurstoffen.
Groen en blauw zijn zeldzaam
Kraft Heinz, dat zijn hoofdkantoor in Chicago en Pittsburgh heeft, verklaart dat het overgrote merendeel van zijn Amerikaanse producten geen kunstmatige kleurstoffen bevat. Voor de producten die dat wel doen, waaronder bijvoorbeeld de knalrode drank Kool-Aid of de Crystal Light- en bepaalde Heinz- en Jell-O-producten; zei het bedrijf dat het de kleurstoffen zou verwijderen of vervangen. Sommige van deze producten krijgen een geheel nieuwe kleur.
Voor de meeste producten zei Kraft Heinz dat het kunstmatige kleurstoffen kan vervangen door natuurlijke kleurstoffen. Maar dat ligt moeilijker bij sommige kleuren, zoals groen en blauw. In producten waar kleur niet cruciaal is, zal Kraft Heinz ze volledig verwijderen.
"We zijn voortdurend bezig onze recepten, producten en portfolio te verbeteren om consumenten en klanten de beste kwaliteit te bieden", zegt Pedro Navio, voorzitter Noord-Amerika bij Kraft Heinz, in een verklaring. "In het overgrote deel van onze producten zitten natuurlijke of geen kleurstoffen, en we zijn al een tijd bezig om het gebruik van FD&C-kleurstoffen in de rest van ons assortiment te verminderen."

Bron: Eigen berichtgeving
Beeld: VILT