nieuws

Kilometerheffing deed transport uithalen naar tractoren

nieuws
De transportfederaties zijn het naar eigen zeggen "kotsbeu" dat landbouwvoertuigen vrijstellingen krijgen op allerlei verplichtingen die de transportsector wel moet dragen, en als gevolg daarvan ingezet worden in het grondverzet en het werk overnemen van transporteurs die beroep doen op vrachtwagens. Dat verklaarden ze dinsdag, vlak voor de goedkeuring van het decreet dat de kilometerheffing voor vrachtwagens regelt. In de goedgekeurde tekst staat dat tractoren een vrijstelling zullen genieten voor zover ze ingezet worden voor land- en bosbouwactiviteiten. Daar kunnen de transporteurs mee leven, maar ze dachten dat CD&V aanstuurde op een vrijstelling voor elk gebruik van landbouwvoertuigen. Uit goede bron vernemen we dat daar niets van aan is.
19 mei 2015  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:30
Lees meer over:

De transportfederaties zijn het naar eigen zeggen "kotsbeu" dat landbouwvoertuigen vrijstellingen krijgen op allerlei verplichtingen die de transportsector wel moet dragen, en als gevolg daarvan ingezet worden in het grondverzet en het werk overnemen van transporteurs die beroep doen op vrachtwagens. Dat verklaarden ze dinsdag, vlak voor de goedkeuring van het decreet dat de kilometerheffing voor vrachtwagens regelt. In de goedgekeurde tekst staat dat tractoren een vrijstelling zullen genieten voor zover ze ingezet worden voor land- en bosbouwactiviteiten. Daar kunnen de transporteurs mee leven, maar ze dachten dat CD&V aanstuurde op een vrijstelling voor elk gebruik van landbouwvoertuigen. Uit goede bron vernemen we dat daar niets van aan is.

Volgens de drie belangenverenigingen van de transporteurs in ons land, meer bepaald Febetra (België), UPTR (Wallonië) en TLV (Vlaanderen), voorziet de wettekst in een vrijstelling van de kilometerheffing voor landbouwactiviteiten met landbouwvoertuigen. "Daar kunnen we mee leven", aldus Isabelle De Maegt, woordvoerster van Febetra. Maar volgens de federaties ijverde CD&V om deze vrijstelling uit te breiden van landbouwactiviteiten naar landbouwvoertuigen in het algemeen. Dit zou, aldus de sector, betekenen dat tractoren die bijvoorbeeld worden ingezet voor wegenwerken worden vrijgesteld van de kilometerheffing, terwijl vrachtwagens die heffing wel moeten betalen.

Klopt niet, zo is te horen op het kabinet van Joke Schauvliege, Vlaams minister van Landbouw. In het samenwerkingsakkoord tussen de drie gewesten dat op 24 april door de Vlaamse regering goedgekeurd is, en ook in het decreet dat dinsdag groen licht kreeg, is een vrijstelling voor landbouwvoertuigen besloten voor zover ze ingezet worden voor land- en bosbouwactiviteiten en slechts in beperkte mate op de openbare weg komen. Een tractor die met een aanhangwagen ingezet wordt voor grondverzet – de grote boosdoener voor de transportsector – valt duidelijk niet onder die definitie. Na de goedkeuring van het decreet veranderden de transportfederaties dan ook van toon. De kostprijsverhoging ligt hen uiteraard zwaar op de maag maar dat tractoren die ingezet worden voor niet aan landbouw gerelateerd transportwerk mee betalen vinden ze essentieel. Meteen hameren ze ook op voldoende gerichte controles "om elk misbruik aan banden te leggen".

CD&V ijverde in de wetgevende aanloop naar de kilometerheffing voor vrijstellingen die de landbouwsector maximaal ontzien. Maar dat neemt niet weg dat loonwerkers die (ook) in het grondverzet actief zijn hun tractor moeten uitrusten met een elektronisch systeem dat de kilometers op betalende wegen kan registreren. Bovendien zullen tuinders en fruittelers die hun producten met een eigen vrachtwagen naar de veiling voeren ook zo’n on-board-unit moeten installeren. In het verleden genoten ze bij wegverkeer van maximaal 30 dagen met een eigen vrachtwagen van een vrijstelling van het eurovignet en de jaarlijkse verkeersbelasting. In de toekomst zullen ze net zoals andere gebruikers van vrachtwagens een kilometerheffing moeten betalen. Gelet op het grotendeels vrijgestelde traject tussen boerderij en veiling zal de kostprijs daarvan bescheiden zijn.

Terwijl werkgeversorganisatie Voka zich zorgen maakt over de mogelijke negatieve economische gevolgen van de kilometerheffing en zelfstandigenorganisatie NSZ spreekt van een “platte belastingverhoging” staat Boerenbond positief tegenover enkele toegiften van de Vlaamse regering. Het gaat dan meer bepaald over de volledige afschaffing van de verkeersbelasting voor vrachtwagens onder 12 ton, de aangepaste tarieven voor vrachtwagens tussen 3,5 en 12 ton en het minder uitgebreide netwerk van wegen waarop de heffing geldt, met name die van het eurovignetnetwerk.

Woordvoerster Anne-Marie Vangeenberghe geeft daarnaast aan dat Boerenbond blij is met het voorziene flankerend beleid voor de landbouwsector en de expliciete vrijstelling van kilometerheffing voor landbouwvoertuigen die exclusief worden ingezet in het kader van landbouwactiviteiten, en benadrukt dat zij niet hetzelfde eisen voor landbouwvoertuigen die daarbuiten worden gebruikt. Volgens Voka volstaan de toegiften die de Vlaamse regering heeft gedaan niet. Ook Boerenbond blijft ondanks de tevredenheid over de bijsturingen zitten met de zure nasmaak van een belastingverhoging.

Bron: eigen verslaggeving / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek