Jan Vander Stichele nieuwe voorzitter van Fevia

Tijdens de jaarvergadering van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, nam Jan Vander Stichele van Lotus Bakeries het voorzitterschap over van Jean Eylenbosch (Coca-Cola European Partners). Hij loofde zijn voorganger voor het werk dat is gedaan om Belgische voeding in het buitenland te promoten, maar tegelijk riep hij de beleidsmakers op om de concurrentiepositie van de Belgische voedingsbedrijven in eigen land niet uit het oog te verliezen. Vander Stichele krijgt ook een nieuwe CEO naast zich: recent volgde Bart Buysse Chris Moris op die 20 jaar lang aan het hoofd van de federatie stond.
5 december 2018  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:44
Lees meer over:

Tijdens de jaarvergadering van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, nam Jan Vander Stichele van Lotus Bakeries het voorzitterschap over van Jean Eylenbosch (Coca-Cola European Partners). Hij loofde zijn voorganger voor het werk dat is gedaan om Belgische voeding in het buitenland te promoten, maar tegelijk riep hij de beleidsmakers op om de concurrentiepositie van de Belgische voedingsbedrijven in eigen land niet uit het oog te verliezen. Vander Stichele krijgt ook een nieuwe CEO naast zich: recent volgde Bart Buysse Chris Moris op die 20 jaar lang aan het hoofd van de federatie stond.

Jean Eylenbosch keek tevreden terug op zijn drie jaar als voorzitter van Fevia. “We hebben mooie dingen gerealiseerd de afgelopen jaren. Met kwaliteit, diversiteit en innovatie als troeven wist onze voedingsindustrie verder te groeien: de afgelopen drie jaar steeg de omzet met vier miljard euro, er werd 300 miljoen euro geïnvesteerd door onze bedrijven en er werden 2.300 extra jobs gecreëerd”, stelt hij. Ook ‘Food.be. Small Country, Great Food’, de campagne om Belgische voeding te promoten in het buitenland, is volgens hem een schot in de roos. “Export is de motor van de groei die onze industrie vandaag kent. Helaas is het ook de enige motor, want op de thuismarkt krimpt onze afzet”, aldus Eylenbosch.

En daarmee was het voor zijn opvolger meteen duidelijk waar een belangrijke uitdaging voor de toekomst ligt. Vander Stichele ziet verschillende oorzaken voor de dalende afzet van 2,2 procent vorig jaar op de Belgische markt. “Een opeenstapeling van taksen, heffingen en bijdragen maken de Belgische producten duurder dan die van buitenlandse concurrenten waardoor grensshoppen in de lift zit. Daar bovenop komt stilaan de impact van de e-commerce. Vandaag kopen Belgen bijna drie procent van hun voeding voor thuisconsumptie online aan. Die komen vaak uit het buitenland”, aldus de nieuwe Fevia-voorzitter.

Tegelijk ziet hij ook dat de relaties tussen de verschillende schakels van de keten onder druk komen te staan door de toenemende prijsdruk en een grotere efficiëntie in de ons omringende landen. Het opkomende protectionisme en de brexit dreigen bovendien ook de export onder druk te zetten”, klinkt het. Jan Vander Stichele reikte daarom de hand uit naar de beleidsmakers om het groeipotentieel van de Belgische voedingsbedrijven, waaronder 90 procent kmo’s, te versterken door een beleid dat inzet op samenwerking.

“Als de regering Michel het heeft over “jobs, jobs, jobs”, dan mag het duidelijk zijn dat de voedingsindustrie daar een belangrijke rol in speelt. De voorbije drie jaar werden 2.300 nieuwe jobs gecreëerd en dagelijks staan er 1.500 vacatures open”, aldus Vander Stichele. Hij wijst erop dat de voedingsbedrijven investeren in eigen land en de fabrieken omvormen tot hightech omgevingen om zo competitief te blijven. “De keerzijde is dat onze bedrijven dagelijks zoeken naar technisch gekwalificeerde talenten op een te krappe arbeidsmarkt. We investeren zelf volop in opleidingen en maken de sector aantrekkelijker met het merk Food At Work, maar ook de overheid heeft hier een verantwoordelijkheid. Nog meer inzetten op STEM-onderwijs en duaal leren is absoluut noodzakelijk om te vermijden dat we morgen hightech-fabrieken hebben zonder mensen om ze te laten draaien”, vult CEO Bart Buysse aan.

Als kersvers voorzitter had Vander Stichele de eer om het nieuwe memorandum van Fevia voor te stellen. Daarin schotelt de federatie beleidsmakers vier recepten voor een welvarende, duurzame en gezonde toekomst voor. “We hebben recepten voor groei, voor het aantrekken van talenten, voor circulair ondernemen en voor evenwichtige voeding. We trekken daarmee de lijn door van onze duurzaamheidsstrategie die we samen met onze stakeholders ontwikkelden”, luidt het. Voor elk recept wil Fevia engagementen opnemen, maar het kijkt ook naar de beleidsmakers om hun verantwoordelijkheid op te nemen.

Meer informatie: Fevia memorandum 

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek