Is Meritus-reclame boodschap van algemeen belang?
nieuws"Is het nog van deze tijd om reclame voor het Meritus-label op de publieke omroep als een boodschap van algemeen belang te verpakken? Neen, je kan vlees niet langer baden in het sausje van grenzeloze evidentie en zorgeloosheid, dat zo'n spotje uitademt". Dat schrijft journalist John Vandaele van het wereldtijdschrift Mo in een opiniestuk in De Morgen.
De auteur is blij dat Boerenbond-voorzitter Piet Vanthemsche erkent dat de vleesconsumptie in de westerse wereld niet extrapoleerbaar is naar de rest van de planeet. "Dat is moedig van de voorzitter van Boerenbond, en dus ook de vertegenwoordiger van de vele veetelers die ons land rijk is. Maar woorden zijn één zaak, daden nog iets anders", schrijft Vandaele.
"Als je erkent dat ons gedrag niet veralgemeenbaar, en dus in se niet democratisch is, dan moet je dat gedrag aanpassen. En bijvoorbeeld de Belgen niet aanzetten om meer vlees te eten, maar eerder om minder vlees te consumeren. Maar wat zien we? Dat VLAM op de publieke omroep reclame maakt voor Meritus, en dus ook voor het eten van vlees. En wie is prominent lid van VLAM? Juist, Boerenbond".
Het argument van de landbouworganisatie dat in het tv-spotje enkel reclame gemaakt wordt voor een kwaliteitslabel en niet voor het eten van meer vlees, vindt Vandaele maar zwakjes. Ook de VRT krijgt trouwens de volle laag. "Een openbare zender moet ten dienste staan van de gemeenschap. Dat betekent onder meer dat hij die gemeenschap duidelijk maakt in wat voor wereld ze leeft anno 2010. En zo mensen helpt bij gedragsveranderingen die onvermijdelijk zijn".
Tot slot schrijft Vandaele dat het "ongepast" is om individuele veehouders met de nek aan te kijken. Maar hij voegt eraan toe dat een moderne landbouworganisatie anticipeert op wat komen gaat. "Beter voorkomen dan genezen", luidt zijn advies aan Piet Vanthemsche. De voorzitter van Boerenbond lanceerde onlangs in het eigen ledenblad nog een oproep om het debat over de vleesconsumptie in alle openheid en met respect voor eenieders mening te voeren.
Bron: De Morgen