Industrie verveeld met stikstofkwestie: "Schuif dit niet door naar volgende regering"

Het debacle rond het stikstofdecreet brengt vele Vlaamse ondernemers in onzekerheid. “Helemaal opnieuw beginnen onderhandelen is geen optie. Dat zou jarenlange vertraging met zich meebrengen en nog meer onzekerheid creëren”, stelt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka. Ook chemiegigant Ineos hoopt op een snelle oplossing. Volgens Hans Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges, moet een nieuwe juridisch waterdichte vergunning voor Ineos tegen november haalbaar zijn.

3 oktober 2023  – Laatst bijgewerkt om 3 oktober 2023 21:45
Lees meer over:
Ineos_Ineos

Ineos: "Er is nu geen plaats voor politieke agenda's"

“We rekenen op het staatsmanschap van de Vlaamse regering en het Vlaams parlement om in het belang van elke ondernemer (groot, klein, landbouwer of industrieel) zo snel mogelijk tot een pragmatische oplossing te komen om de rechtszekerheid te herstellen”, zegt Nathalie Meert van Ineos. “De rangen moeten gesloten worden, er is nu geen plaats voor politieke agenda's. Van voor af aan beginnen is geen optie en dit over de verkiezingen tillen zou een economisch rampscenario op ons land afroepen.”

“Ineos staat klaar om de grootste investering in de Europese chemie in 25 jaar te realiseren, een uitzonderlijk project in Vlaanderen”, zegt Meert. “In het ontwerp van de ethaankraker zijn de allerbeste technieken toegepast, waardoor de installatie op ecologisch vlak alle vergelijkbare fabrieken in Europa overklast qua koolstof- en stikstofuitstoot. Wereldwijd zijn maar liefst 9.000 mensen gemobiliseerd om dit project in uitvoering te brengen. Onze werf in Antwerpen stelde een veelvoud aan lokale ondernemers aan het werk. De fabriek zal permanent 450 mensen tewerkstellen en een veelvoud daarvan aan indirecte tewerkstelling. Het is nu aan de politiek om te tonen dat het goed en verantwoord kan besturen om de welvaart van dit land niet te verbranden.”

Voka: “Doorzetten met aangepast stikstofdecreet of grote chaos dreigt”

Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, roept de Vlaamse regering op om door te zetten met het stikstofdecreet met de noodzakelijke aanpassingen. Als dat niet gebeurt dreigt er volgens de werkgeversorganisatie “chaos, een feitelijke vergunningenstop, een stilstand van de Vlaamse economie en gigantische economische schade.”

Na een eerste analyse van het advies van de Raad van State moet volgens Voka het voorliggende decreet zoveel als mogelijk is in lijn gebracht worden met de opmerkingen die de Raad maakt. “Helemaal opnieuw beginnen onderhandelen is geen optie. Dat zou jarenlange vertraging met zich meebrengen en nog meer onzekerheid creëren”, stelt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Port of Antwerp-Bruges: “Nieuwe Ineos-vergunning over vier maanden haalbaar”

De CEO van de Port of Antwerp-Bruges, Jacques Vandermeiren, verwacht dat er wellicht dit jaar nog een nieuwe - juridisch waterdichte - vergunning wordt afgeven waarmee alle partijen aan de slag kunnen. Dat schrijft het Nederlandse vakblad NT dinsdag. De vergunning moet voor een doorbraak zorgen in het dossier van de ethaankraker die Ineos wil bouwen.

Ik ga ervan uit dat in november een nieuwe - juridisch waterdichte - vergunning wordt afgeven waarmee Ineos weer verder kan werken

Jacques Vandermeiren - CEO Port of Antwerp-Bruges

"Het stilleggen van het Ineos-project is een hiccup (tegenvaller, red.) maar het komt goed", klinkt Vandermeiren vastberaden. Jim Ratcliffe, de oprichter van Ineos, was razend na de uitspraak van een Vlaamse rechter die de pauzeknop indrukte voor de ethaankraker. Ratcliffe eiste vervolgens dat de Vlaamse regering binnen de vier maanden voor een nieuwe vergunning zou zorgen. Vandermeiren schat dat dit haalbaar is. "Ik ga ervan uit dat in november een nieuwe - juridisch waterdichte - vergunning wordt afgeven waarmee we weer verder kunnen werken. We zullen er wel geraken."

Vandermeiren baseert zijn optimisme volgens NT op twee ontwikkelingen. De eerste is een akkoord tussen de relevante partijen in het Vlaams parlement om de 1 procentnorm alsnog wettelijk te verankeren. De tweede ontwikkeling is dat volgens de CEO nu ook Ineos ervan doordrongen is dat het een goed doortimmerde, zogenoemde 'passende beoordeling' moet maken van de exacte stikstofimpact op de natuur van de Brabantse Wal.

Essenscia: "Verantwoordelijkheidszin nodig om tot juridisch robuuste oplossing te komen"

De federatie van de chemiesector, essenscia, roept de Vlaamse regering op het stikstofdecreet zo snel mogelijk aan te passen "op basis van het voorstel dat nu voorligt". Anders dreigt Vlaanderen in een "vergunningenvacuüm" terecht te komen en "cruciale investeringen in de vernieuwing en vergroening van onze industrie mis te lopen".

Essenscia hekelt "de toenemende rechtsonzekerheid die nu ontstaat", met "een negatieve impact op het investeringsklimaat" in Vlaanderen. "Er zitten heel wat (her)vergunningsaanvragen in de pijplijn die mogelijk vertraging oplopen, wat tijd maar ook veel geld kost. Vlaanderen dreigt hierdoor ook internationaal als investeringslocatie uit de boot te vallen", zegt de federatie.

"Hoe je het ook draait of keert, we hebben snel een aangepast stikstofdecreet nodig. Anders dreigt de totale impasse waarbij niemand - burger, boer of bedrijf - nog een vergunning dreigt goedgekeurd te krijgen", zegt essenscia-directeur Ann Wurman. "We vragen van de Vlaamse regering en het Vlaams parlement verantwoordelijkheidszin om snel tot een juridisch robuuste oplossing te komen."

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek