Hogere prijzen stuwen marktaandeel Colruyt omhoog
nieuwsOver de eerste negen maanden steeg de omzet van Colruyt met 8,6 procent tot 4,22 miljard euro. Dat is voor een niet onbelangrijk deel te danken aan de hogere bijdrage van de speelgoedketen Dreamland. Sinds dit jaar loopt het boekjaar van Dreamland gelijk met dat van de groep, waardoor de topverkopen in de eindejaarsperiode nu ook in de cijfers zitten. Met een vergelijkbare periode voor Dreamland bedroeg de omzetstijging 'slechts' 7,7 procent.
Colruyt heeft de sterke cijfers te danken aan de goede verkoop tijdens de eindejaarsperiode. De omzet tijdens de twee weken van de kerstvakantie steeg 'sterk', ondanks de toegenomen concurrentie en de hogere inflatie. De kleinhandelaar heeft ook weinig negatieve effecten ondervonden van het afgenomen consumentenvertrouwen in die periode. "We verwachtten natuurlijk een toegenomen omzet in die periode, maar de groei was toch zeer sterk", zegt financieel directeur Wim Biesemans. "Wij zagen in die periode prijsbewuste consumenten naar ons komen".
Biesemans wilde geen details geven over de omvang van de groei van het marktaandeel. "De groei ligt in de lijn van de evolutie die wij de afgelopen jaren hebben gekend. Wij zijn een van de weinige spelers die marktaandeel konden winnen, naast de harddiscounters", luidt het. Het laagsteprijsimago van Colruyt was alleszins een voordeel in een marktomgeving met stijgende prijzen voor de basisproducten.
Die stijging is volgens Biesemans nog niet volledig verrekend in de winkelprijzen. "De forse stijgingen van de grondstoffen zullen pas tegen april of mei volledig verwerkt zijn", zegt hij. Biesemans verwacht dat de winkelprijzen vanaf dan zullen stabiliseren. Of dat meteen het einde betekent van de prijsstijgingen, wil hij niet gezegd hebben. "De evolutie voor de rest van het jaar hangt af van de toestand van de globale economie", besluit hij.(KS)
Bron: De Tijd