Groen wil gebruik van biodiesel weg tegen 2025

Groen en Ecolo dienen een wetsvoorstel in om komaf te maken met het verplichte bijmengen van biodiesel. De producenten van biodiesel reageren misnoegd. Biodiesel blijft net nodig in de strijd tegen de klimaatverandering, klinkt het in De Tijd.

7 april 2022  – Laatste update 7 april 2022 21:46
Lees meer over:

De groene partijen dienen in het federaal parlement een wetsvoorstel in om het gebruik van biodiesel tegen 2025 te verbieden, en dat van bio-ethanol tegen 2030. Beide biobrandstoffen worden gewonnen uit tarwe of maïs en worden gemengd met gewone diesel en benzine. Die zogenaamde ‘bijmengingsverplichting’ was oorspronkelijk bedoeld om de CO2-uitstoot van de transportsector met 20 procent te verminderen.

Maar volgens de indieners van het wetsvoorstel, Kim Buyst (Groen) en Sévérine de Laveleye (Ecolo), is het niet meer te verantwoorden om landbouwgewassen in te zetten voor de productie van biobrandstoffen op een moment dat de voedsel- en energieprijzen pieken. “Voedsel hoort thuis op een bord en niet onder de motorkap”, zegt Buyst.

De sector verwijt dat de groene politici ‘te simplistisch’ en zelfs ‘populistisch’ te werk gaan. De biobrandstof die in ons land wordt gemaakt en gebruikt, is ecologisch verantwoord en helpt juist om het gebruik van minder duurzame gewassen tegen te gaan, klinkt het. “In onze fabrieken gebruiken we geen gewassen voor menselijke voeding, maar maïs voor de veevoederproductie die uitsluitend uit Europa komt”, zegt Charles-Albert Peers van Alco Group in De Tijd. Het bedrijf produceert bio-ethanol in installaties in Gent en Rotterdam. “Uit elk drie ton maïs halen we een ton ethanol en een ton eiwitten voor veevoeder. Als je de bio-ethanol gaat verbieden, ben je ook de productie van de eiwitten kwijt, die je dan moet invoeren uit andere landen. Op die manier bevorder je het gebruik van gewassen die genetisch gemanipuleerd zijn of die afkomstig zijn van ontboste gebieden.”

Prijs aan de pomp

“We hebben de voorbije jaren ook geholpen om de brandstofprijzen aan de pomp te stabiliseren omdat de prijs van bio-ethanol veel minder fluctueert dan die van fossiele benzine’, zegt Hendrik Lemahieu van de Belgian Bioethanol Association. “En de brandstofsector heeft ons nodig om zijn CO₂-uitstoot te reduceren en de Europese klimaatdoelstellingen te halen.” Volgens Lemahieu is de sector goed voor zowat 2.000 rechtstreekse en onrechtstreekse jobs.

Volgens Naomi Cambien van de Bond Beter Leefmilieu klopt die redenering alvast niet. “Biodiesel kost drie keer meer dan diesel en voor bio-ethanol is het plaatje niet veel beter. Naar schatting stijgen de prijzen aan de pomp door bijmenging van die biovarianten met 12 cent per liter voor B7-diesel en met 8 cent per liter voor E10-benzine”, schrijft ze in een opiniestuk in Het Belang van Limburg.

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek