nieuws

GAIA lanceert tv-spot tegen Argentijns paardenvlees

nieuws
Dierenrechtenorganisatie GAIA opent de aanval op Argentijns paardenvlees en gaat twee weken lang een tv-spotje uitzenden op Eén en Canvas. Met de nieuwe campagne wil GAIA de “gruwelijke praktijken” die Argentijnse paarden moeten doorstaan eer ze op het bord van de Belgische consument belanden aan de kaak stellen. Tegelijkertijd wil de dierenrechtenorganisatie druk zetten op de supermarkten. “Die moeten stoppen met de verkoop van paardenvlees uit landen waar het dierenwelzijn niet kan worden gegarandeerd”, aldus GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch.
24 juni 2015  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:31
Lees meer over:

Dierenrechtenorganisatie GAIA opent de aanval op Argentijns paardenvlees en gaat twee weken lang een tv-spotje uitzenden op Eén en Canvas. Met de nieuwe campagne wil GAIA de “gruwelijke praktijken” die Argentijnse paarden moeten doorstaan eer ze op het bord van de Belgische consument belanden aan de kaak stellen. Tegelijkertijd wil de dierenrechtenorganisatie druk zetten op de supermarkten. “Die moeten stoppen met de verkoop van paardenvlees uit landen waar het dierenwelzijn niet kan worden gegarandeerd”, aldus GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch.

Na eerdere campagnes trekt dierenrechtenorganisatie GAIA opnieuw van leer tegen Argentijns paardenvlees. Volgens GAIA tiert paardenleed welig in Argentinië. “In de spot is duidelijk te zien hoe paarden er zwaar mishandeld worden”, aldus voorzitter Vandenbosch. “De ergste wreedheden toont de spot niet, want die beelden zijn té gruwelijk om uit te zenden op tv.”

Eind 2010 voerde GAIA al een onderzoek uit in Argentinië, in en rond de beruchte verzamelplaatsen voor paarden. Daar worden ze samengebracht om naar het slachthuis te worden vervoerd. Het onderzoeksteam van GAIA ontdekte paarden met etterende wonden, gebroken benen, paarden die vast zaten in de omheiningen,... Precies dezelfde wreedheden kwamen aan het licht na een grondig onderzoek van GAIA en andere Europese dierenrechtenorganisaties tussen maart 2012 en januari 2014, onder meer in Argentinië.

“Het transport van Argentijnse paarden naar het slachthuis kan dan weer tot 20 uur duren, zonder eten of drinken”, klinkt het verder. Bovenop het schrijnende paardenleed zijn ook paardendiefstallen schering en inslag in Argentinië. Steeds meer paarden komen terecht in de handen van goed georganiseerde criminele bendes. “Niets wijst erop dat de situatie intussen is verbeterd. We vragen daarom aan de supermarkten om hun verantwoordelijkheid te nemen, en geen Argentijns paardenvlees meer te verkopen. Door dat wél te doen, houden de grootwarenhuisketens de wreedheden tegen paarden in Argentinië immers in stand”, aldus Vandenbosch.

Lidl is intussen gestopt met de verkoop van paardenvlees, ongeacht de afkomst, omdat de supermarktketen geen circuit kon vinden dat het welzijn van de paarden garandeert. Colruyt en Makro bevoorraden zich voor hun paardenvlees enkel nog in Europa. In andere supermarkten wordt wél nog Argentijns paardenvlees verkocht. De import van paardenvlees uit Mexico daarentegen werd eind vorig jaar verboden door de Europese Commissie, mee dankzij de inspanningen van GAIA.

Eerder noemde FEBEV, de Federatie van het Belgisch Vlees, de kritiek van GAIA “ongefundeerde stemmingmakerij”. In een reactie vorig jaar op dezelfde kritiek antwoordde FEBEV dat het ging om “zeer uitzonderlijke fouten tegen procedures”, die allerminst representatief zijn voor de werkelijkheid. "Al in 2011 startte de Belgische marktleider Chevideco met een lastenboek waarin onder meer vereisten staan opgenomen voor paardenwelzijn tijdens transport en tijdens het slachten. Dit bedrijf legt dit op aan zijn binnen- en buitenlandse leveranciers. Ook de andere Belgische bedrijven namen soortgelijke maatregelen en treden onmiddellijk op wanneer iets fout gaat", zo klonk het toen.

Beeld: GAIA

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek