'Flexivoor' kiest bewust voor lokaal geproduceerd vlees

Ongeveer negen op tien Belgen eet zeer frequent tot minstens wekelijks vlees. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing introduceert voor deze groep het nieuwe begrip ‘flexivoor’. Met de trendy term wil VLAM consumenten aanspreken om bewust te kiezen voor lokale vleesproductie.
6 september 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:16
Lees meer over:

Ongeveer negen op tien Belgen eet frequent vlees. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing introduceert voor deze groep het nieuwe begrip ‘flexivoor’. Met de trendy term wil VLAM consumenten aanspreken om bewust te kiezen voor lokale vleesproductie. Kwaliteitslabels voor lokaal, dier- en milieuvriendelijk geproduceerd vlees geven hen de garantie op veilig, lekker, voedzaam en tevens verantwoord vlees.

Het woord ‘flexivoor’ is een combinatie van ‘flexibel’ en ‘carnivoor’ en is in 2011 ontstaan als variant op het woord ‘flexitariër’. Een flexivoor is iemand die kiest voor een gevarieerde voeding en vlees flexibel afwisselt met vis, vegetarische maaltijden en andere alternatieven.

Een flexivoor kan verschillende redenen hebben om vlees te eten en geniet bewust van een stukje vlees omwille van de smaak. Hij kan vlees eten vanuit de wetenschap dat het belangrijke voedingsstoffen aanreikt, zoals eiwitten, B-vitaminen (B1, B3, B6 en vooral ook B12) en de mineralen ijzer en zink. Als hij kiest voor mager vlees, kiest hij tevens voor weinig vet. Voor hem past een stukje vlees onmiskenbaar in een gezonde voeding.

Een flexivoor kan als bewuste consument op het moment van de aankoop van zijn vlees ook rekening houden met de milieu-effecten en de diervriendelijke productie. Hij kiest overtuigd voor lokale vleesproductie waarbij de CO2-uitstoot beperkt blijft (onder meer dankzij duurzame productietechnieken en minder transport) en de garantie van kwaliteitslabels (met bovenwettelijke garanties op diervriendelijkheid en voedselveiligheid).

Om jezelf ‘flexivoor’ te mogen noemen, speelt dus niet alleen de eetfrequentie van vlees een rol, maar ook de houding ten aanzien van vlees. Uit het onderzoek van InSites Consulting blijkt dat ongeveer 90 procent van de Belgen een positieve, genuanceerde houding heeft tegenover vlees. Zij eten dan ook zeer frequent tot minstens wekelijks vlees. Deze 90 procent valt dus onder de noemer ‘flexivoor’.

Daarentegen is negen procent van de Belgen ‘flexitariër’. Zij kiezen minder voor vlees en zijn van oordeel dat vlees eten minder gezond en duurzaam is. Toch eten zij nog sporadisch tot zelfs een paar keer per week vlees en dit onder meer uit praktische overwegingen of om toch voldoende essentiële aminozuren, vitaminen (B12) en mineralen uit hun voeding te kunnen halen.Ten slotte eet één procent van de Belgen tussen 18 en 64 jaar nooit vlees.

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek