nieuws

Fair trade groeit met 20 procent per jaar in Europa

nieuws
Eerlijke koffie, bananen en bloemen doen het erg goed in Europa. In Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk behalen eerlijke producten het grootste marktaandeel, ons land volgt in de subtop. In 2004 bracht de verkoop van fair trade-producten in 25 Europese landen meer dan 660 miljoen euro op. Sinds 2000 groeit de omzet met gemiddeld 20 procent per jaar.
27 februari 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:56
Eerlijke koffie, bananen en bloemen doen het erg goed in Europa. In Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk behalen eerlijke producten het grootste marktaandeel, ons land volgt in de subtop. In 2004 bracht de verkoop van fair trade-producten in 25 Europese landen meer dan 660 miljoen euro op. Sinds 2000 groeit de omzet met gemiddeld 20 procent per jaar.

Van alle pakjes gemalen koffie die in 2004 in België verkocht werden, droeg 1,7 procent een label van fair trade. Eerlijke bananen haalden een marktaandeel van 4 procent. Fair trade-organisaties werken met kleine boeren, die naast een gegarandeerde prijs voor hun producten ook steun en begeleiding krijgen om hun productie op een duurzame manier uit te bouwen en om een sterkere positie te verwerven op de markt.

De groei van de fair trade gaat vooral snel in landen waar de eerlijke handel nog niet echt is doorgebroken. Dat is het geval in de nieuwe lidstaten. In Spanje, Portugal en Griekenland staat het concept nog in de kinderschoenen. "In België en Duitsland, landen waar de beweging al veel langer actief is, gaat de groei trager", zegt Anja Osterhaus van het Fair Trade Advocacy Office in Brussel. "En in Nederland, de pionier van de eerlijke handel, kunnen we misschien wel van stagnatie spreken".

De fair trade-beweging in Europa probeert verder te groeien door nog meer te investeren in informatie over eerlijke handel en een grotere aanwezigheid in de markt. In heel Europa zijn er nu al 79.000 verkooppunten waar fair-tradeproducten worden aangeboden. Naast 2.850 wereldwinkels gebeurt dat ook in 55.000 supermarkten. "We werken sterk aan productverbetering en er komen keurmerken voor steeds nieuwe producten. Bloemen en katoen zijn twee van de opvallende nieuwkomers", vult Osterhaus aan. Europa is goed voor 60 tot 70 procent van de eerlijke handel wereldwijd.

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek