EU-voedingsetiketten moeten gezonde voeding promoten
nieuws"Verwarrende, overladen of misleidende etiketten kunnen meer een hinderpaal dan een hulp zijn voor de consumenten. Dit voorstel wil ervoor zorgen dat de etiketten op een duidelijke en leesbare wijze de essentiële informatie verstrekken, om de burgers in staat te stellen evenwichtige voedingskeuzes te maken", zo lichtte eurocommissaris voor Gezondheid Markos Kyprianou toe. De Cypriotische eurocommissaris voert al jaren campagne tegen de oprukkende zwaarlijvigheid op het Europese continent. Volgens de statistieken kampt meer dan de helft van de volwassenen en bijna een kwart van de scholieren met overgewicht of zwaarlijvigheid.
Kyprianou stelt onder meer voor dat de producenten het gehalte "aan energie, vet, verzadigde vetzuren, zout en koolhydraten met een specifieke verwijzing naar suiker" moeten aanduiden op de voorzijde van de verpakking. Ook moeten ze op de verpakking aangeven hoe groot het aandeel van deze ingrediënten is in de totale hoeveelheden die voor dagelijkse consumptie aanbevolen worden.
Het voorstel bevat verder ook richtlijnen over de leesbaarheid van de etiketten. Zo moet de lettergrootte minstens 3 millimeter bedragen en mogen slogans de aandacht niet afleiden van de essentiële informatie. Bovendien mogen de lidstaten op dit vlak nog een stapje verder gaan dan de voorstellen van de Commissie. Ook wil Kyprianou de regels voor de etikettering van allergenen uitbreiden tot niet-voorverpakte producten, inclusief maaltijden die in restaurants worden verkocht. De regels voor wijn, bier en sterke drank veranderen voorlopig niet door deze hervorming. Wel bepleit de Commissie voor het eerst regels over de labeling van alcopops, de populaire limonadeachtige drankjes die ook alcohol bevatten.
De Europese normen over de etikettering van voedingsproducten zijn uitgesmeerd over verscheidene teksten. Zo bepaalt een richtlijn de algemene info (ingrediënten, uiterste verbruiksdatum,...) die de producten moeten bevatten. Voorts bestaan er onder meer specifieke regels voor de labeling van producten als vlees, vis, chocolade en voor informatie over voedingsadditieven. De Europese regelgeving verplicht de voedingsindustrie niet om de oorsprong van producten mee te geven. Dat verandert niet door deze hervorming, maar producenten die de herkomst van een product op de verpakking willen aanduiden, moeten wel bepaalde criteria in acht nemen. Zo mag de informatie niet misleidend zijn. Dat geldt ook nog steeds voor marketingslogans over de voedingswaarde van producten.
De belangengroepen reageren teleurgesteld op het initiatief van de Commissie. Volgens BEUC, de koepel van consumentenorganisaties, zijn de voorstellen te verwarrend. "Consumenten moeten met één blik de voedingswaarde van producten kunnen begrijpen", zo stelde experte Ruth Veale van BEUC.
Eurocommerce, de koepel die de belangen van de distributiesector behartigt, betreurt dan weer dat de Commissie geen vrije baan geeft aan het eigen initiatief van de industrie om de voedingswaarde beter te etiketteren. De koepel is evenmin te spreken over de regels over de leesbaarheid. "Drie millimeter is veel groter dan het formaat dat door kranten wordt gebruikt. Zijn die dan niet leesbaar?", vraagt secretaris-generaal Xavier Durieu zich af. Hij vreest dat de verpakkingen groter zullen worden, net als de afvalberg.(KS)
Bron: Belga