Omgevingsvergunning Brussels Airport vernietigd, maar niet vanwege stikstof
nieuwsDe Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft de nieuwe omgevingsvergunning voor de luchthaven Brussels Airport vernietigd. In één van de 21 beroepen werd de bijkomende stikstofneerslag als bezwaar aangevoerd, waardoor velen uitkeken naar het inhoudelijk oordeel van de Raad op het stikstofkader. Maar dit argument werd niet behandeld omdat de vergunning al bij een ander beroep sneuvelde. Zo blijft het arrest over steenfabriek Nelissen voorlopig het enige waarin een vergunning effectief werd vernietigd op basis van stikstof.
Vorig jaar gaf toenmalig Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) een nieuwe vergunning aan Brussels Airport omdat deze dreigde te vervallen. Daarbij legde ze bijkomende voorwaarden op rond geluidshinder in weekendnachten, alsook een plafond van 240.000 vliegbewegingen per jaar op.
De luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines stapte tegen die exploitatiebeperkingen naar de rechter en krijgt nu gelijk. De beperkingen vormen volgens de Raad een schending van het Europees recht. De Vlaamse regering zou niet in haar recht zijn om zo’n beperkingen op te leggen zonder ‘een procedure van evenwichtige aanpak’ te doorlopen. Dat werd niet gedaan, waardoor de vergunning onwettig is. Wel laat de Raad toe dat de luchthaven haar activiteiten verderzet tot 30 juni 2029.
Stikstofberoep niet behandeld
De Raad voor Vergunningsbetwistingen kreeg in totaal 21 beroepen tegen de nieuwe vergunning. Er werd erg uitgekeken naar het beroep van enkele milieu- en burgerorganisaties die onder meer de verhoogde stikstofneerslag op de natuur aanvoerden als argument.
Maar omdat de vergunning reeds vernietigd werd in een ander beroep, velde de Raad geen oordeel over deze argumentatie. Bond Beter Leefmilieu, één van de organisaties die in beroep ging, hoopt alvast dat de Vlaamse regering in 2029 haar “huiswerk grondiger maakt, en meer rekening zal houden met de belangen van de omwonenden, het milieu en klimaat”.

Bron: Belga / De Tijd