nieuws

"Eten van worst en ham verhoogt kans op darmkanker"

nieuws
Het eten van vleeswaren als worst, ham en gehakt verhoogt de kans op darmkanker. Op grond van duizenden onderzoeken heeft een groep internationale deskundigen voor dat verband "overtuigend bewijs" gevonden. Ook is het volgens de deskundigen zeker dat overtollig lichaamsvet het risico op allerlei vormen van kanker vergroot en is het "aannemelijk" dat ook de consumptie van rood vlees de kans op darmkanker verhoogt.
31 oktober 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:01
Het eten van vleeswaren als worst, ham en gehakt verhoogt de kans op darmkanker. Op grond van duizenden onderzoeken heeft een groep internationale deskundigen voor dat verband "overtuigend bewijs" gevonden. Ook is het volgens de deskundigen zeker dat overtollig lichaamsvet het risico op allerlei vormen van kanker vergroot en is het "aannemelijk" dat ook de consumptie van rood vlees de kans op darmkanker verhoogt.

De deskundigen, die wereldwijd zevenduizend onderzoeken doorworstelden, presenteerden woensdag hun bevindingen. Ze deden dat in Amsterdam, Londen, Washington, Peking en Hongkong. Het project van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft zes jaar geduurd. Volgens het fonds gaat het om het grootste en meest omvattende onderzoek op het gebied van kankerpreventie.

De onderzoekers adviseren om de consumptie van ham, worst of gehakt te beperken. Ook dranken met suiker en voedsel met veel vet moeten worden gemeden. Verder is het beter de consumptie van rood vlees en alcohol terug te dringen. Ook het drinken van betrekkelijk kleine hoeveelheden verhoogt al het risico op kanker. Bij vrouwen die hun kind borstvoeding geven, is de kans op borstkanker minder groot dan bij vrouwen die dat niet doen, stellen de deskundigen vast.

"Streef naar een slank postuur", luidt het advies. "Maar vermijd ondergewicht". En: "Neem iedere dag minimaal een half uur lichaamsbeweging". Mensen zullen hun leefgewoontes moeten aanpassen als ze risico op kanker willen verminderen, stelt hoogleraar Jaap Seidell van de Vrije Universiteit Amsterdam, die als Nederlandse deskundige bij het project is betrokken.

Het rapport is een analyse van de overal ter wereld verschijnende onderzoeken naar de relatie tussen voeding, leefstijl, gewicht, lichaamsbeweging en kanker. Aanvankelijk werden 50.000 onderzoeken voor het project geselecteerd. Uiteindelijk bleven er zevenduizend onderzoeken over. Na een analyse heeft een panel van 21 deskundigen het rapport samengesteld en de aanbevelingen voor kankerpreventie opgesteld.(KS)

Meer informatie: Wereld Kanker Onderzoek Fonds

Bron: ANP

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek